1.6 میلیون مهاجر افغان در معرض اخراج از پاکستان

© Photo / کسراسیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان
سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گوید که مدت کارت اقامت 1.6 میلیون تن از مهاجرین افغان در پاکستان تا ده روز دیگر به پایان می‌رسد و این مهاجرین در معرض اخراج اجباری قرار خواهند گرفت.

سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان، امروز در یک کنفرانس خبری گفت که هرچند دولت‌های افغانستان و پاکستان برای تمدید کارت اقامت این مهاجرین از قبل تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده، اما مساله تمدید اقامت این مهاجرین تحت تاثیر تنش‌های سیاسی اخیر میان افغانستان و پاکستان قرار گرفته است.

وی گفت: «علارغم این ‌که برای ثبت و راجستر شدن مهاجرین فاقد مدرک و تمدید کارت‌ها ما با پاکستان تفاهم‌نامه هم امضا کرده‌ایم، اما عملی شدن توافق با پاکستان در هر دو بخش، هم در بخش تمدید کارت‌ها و هم در بخش اعطای مدارک جدید شناسایی تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفته و تاکنون معلق مانده است.»

وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان افزود که برخی از مقام‌های پاکستان اظهار داشته‌اند که مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تمدید نخواهد شد. وی تاکید کرد که برای تمدید کارت‌های اقامت 1.6 میلیون مهاجر افغان در پاکستان، تنها ده روز باقی مانده است. به گفته او، براساس تفاهم‌نامه‌ای که قبلا میان دولت‌های دو کشور به امضا رسیده‌ است، پاکستان اعلام کرده بود که تا اخیر سال 2017 میلادی مدت اعتبار کارت‌های این مهاجرین را تمدید می‌کند.

سیدحسین عالمی بلخی همچنین گفت که افغانستان از نگاه تعداد مهاجرین، در جهان در جایگاه سوم قرار دارد. به گفته او، هم اکنون هفت میلیون تن از شهروندان افغانستان در کشورهای مختلف جهان در مهاجرت به سر می‌برند. او تاکید کرد که نزدیک به سه میلیون تن در پاکستان و 2.4 میلیون تن دیگر در ایران به سر می‌برند.

وزیر مهاجرن و عودت‌کنندگان از کاهش مهاجرت افغان‌ها به کشورهای اروپایی نیز خبر داد. وی گفت در جریان سال 2015 میلادی، 250 هزار تن از شهروندان افغان به قصد رسیدن به کشورهای اروپایی افغانستان را ترک کردند. آقای بلخی افزود که در جریان امسال روند مهاجرت افغان‌ها کاهش یافته و تاکنون بیشتر از سی و نه هزار تن از شهروندان این کشور مسیر کشورهای اروپایی را در پیش گرفته‌اند. سیدحسین عالمی بلخی گفت که درخواست پناهندگی نزدیک به چهل درصد از پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی رد خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала