چالیش های ناشی از حجاب در ایران

© Sputnik / Zuhal Sarhadاسلام حجاب
اسلام حجاب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جامعه ایران مشکلات جدی تری از حجاب بانوان دارد

خبرگزاری اسپوتنیک- در اوایل انقلاب صحبتی از اجباری بودن حجاب در میان نبود و اصلا هدف انقلاب بسیار فراتر از حجاب بانوان ایرانی بود، اما با اجباری کردن حجاب، تلاش شد تا حاشیه امنیت جامعه را بالا ببرند.

برخلاف انتظار، برعکس آن به وقوع پیوست و امنیت پائین آمد، چون وقتی در جامعه ای حجاب اجباری شد، محدودیت و ممنوعیت ایجاد می گردد و همه مسائلی که بهتر است به صورت طبیعی و در چارچوب مشخص در سطح جامعه رخ دهد از جاده‌ها به درون خانه‌ها رفت. در نتیجه خواسته و یا ناخواسته امنیت نسل جوان پائین آورده می شود. پریسا 28 ساله و پرستار در خصوص تجارب شخصی خود به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

— من نمی توانم جواب قطعی به شما بدهم چون گاهی بخاطر شرایط خانوادگی باید حجابی را رعایت کنم که خیلی برایم عذاب آور است، من خانواده مذهبی دارم ولی گاهی اوقات برای آرامش خودم حجاب دارم که اتفاقا از آن راضی هم هستم. البته به صورت عموم، اگر بخواهم پاسخ شما را بدهم، باید بگویم، نه، من از حجاب لذتی نمی برم.

— حجاب آن طور که باید، برای من امنیتی به همراه نداشته است. اکنون با توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی هر طوری در سطح جاده ظاهر شوی امنیت کامل نخواهی داشت و هر لحظه منتظر یک تنش و تشنج روحی خاص مرتبط به چگونگی پوشش در وجود برخی از خانم ها است.

— خدا را شکر من تا بحال توسط ماموران گزمه بازداشت نشدم، ولی خیلی با این طرح مخالف هستم و برای این حرف دلیل دارم. من دختری را می شناختم، به خاطر اینکه توسط ماموران گزمه ارشاد بازداشت شده بود، از ترس خانواده و آبروریزی، خودکشی کرد و از دنیا رفت.

— احساس ترس از حضور گزمه ارشاد خیلی چندش آور و در عین حال مضحک است، چون به هر حال شما هر قدمی که در جاده بر می داری باید آرامش داشته باشید، اما با وجود امر حجاب اجباری و نگرانی از بازداشت شدن توسط ماموران ارشاد استرس و اضطراب در وجود بسیاری از بانوان همیشه است. در سراسری دنیا وقتی پولیس را می بینی خیالت راحت میشود که در آن محل بی شک امنیت حاکم است، اما اینجا وقتی پولیس را می بینی سریع باید چهادر خود را بسته کنی ور نه شاید به جرم بدحجابی بازداشت شوی.

— من به عنوان یک زن از شرایط خود در ایران راضی نیستم، چون نسبت به مردان ایرانی نه حقوق برابر، نه عدالت برابر و نه امنیت برابر دارم و آزاد نیستم. البته باید بگویم که این تنها نظر من است و شاید دیگر بانوان ایرانی چنین اعتقادی نداشته باشند و اتفاقا از شرایط خود کاملا راضی باشند.

— ما در جامعه مشکلات بیشتری نسبت به حجاب دخترها داریم و مسائلی از قبیل بیکاری، فحشا، فقر و مسائل اقتصادی بیشترین آسیب های اجتماعی را به همراه دارد. حجاب یک مسله شخصی است که اکنون بخاطر سیاستهای موجود نسبت به مسئله حجاب هر شهروندی به خودش اجازه میدهد تا بخاطر حجاب خانمان را مورد قضاوت و سرزنش قرار دهد که این واقعا تاسف آور است.

— به نظر من اگر تمرکزی که روی حجاب و بد حجابی شده، روی شغل و ازدواج و تحکیم خانواده ها باشد و همچینین مسئله اقتصادی که اکنون مشکل اکثر از خانواده ها است و هیچ اهمیتی به آن داده نمی شود، حالا اوضاع ای بهتر داشتیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала