مشکلات پناهندگی سیاسی شخصیت های برجسته جهان

© Sputnik . Zuhal Sarhadداکتر نجیب الله
داکتر نجیب الله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به چی کسانی در سفارت ها پناهندگی سیاسی داده شده است

درست 4 سال قبل به تاریخ 19 جون سال 2012 جولیان اسانژ که تحت تعقیب مقامات سویدن قرار داشت، در لندن داخل سفارت اکوادور شده پناهندگی خواست. از آن زمان تا به حال در داخل سفارت قرار دارد. کی توانسته است در داخل سفارت کشور دیگری سالها زیاد منتظر پناهندگی سیاسی بماند؟ چنین حادثه ی برای اولین بار در قرن 18 صورت گرفت. حوان هیلرمو ریپردا اولین صدراعظم هسپانیا به چنین حالت مواجه شد، که در آنزمان بنا بر مداخله در مصارف بیجا بودجه تحت تعقیب مقامات دولت قرار گرفته بود. او در سفارت بریتانیا پناه آورده بود که حتی راز های محرم هسپانیا را نیز به بریتانیا افشا نموده بود. بعد از 407 روز زندگی در سفارت بریتانیا از طرف مقامات بریتانیا بازداشت و محبوس شد که بعد ها از توانست از محبس به هالند فرار کند.

حوسی مانوال بالمسدا

در سال 1891 میلادی یازدهمین رئیس جمهور چیلی با کانگرس کشور درگیر شد که با عث جنگ های داخلی گردید. وقتیکه نیرو های رئیس جمهور به شکست مواجه شد، به سفارت ارجنتاین پناه برد، او تسلیم مقامات نشد و بعد از 20 روز خودکشی کرد.

ویکتر راول آیا دی لا توررئ

در سال 1981 فعالیت سازمان سیاسی «ائتلاف خلق انقلابی امریکا» در کشور پیرو منع گردید. رهبر این ائتلاف ویکتر راول آیادی لاتوررئی بود. او مجبور شد از سفارت کولمبیا پناهندگی بخواهد. در سال 1950 مقامات پیرو از محکمه بین المللی ملل متحد خواست تا پناهندگی شخص را که در توطئه غرض کودتائی نظامی متهم است باطل بداند، زیرا چنین شخص نمی تواند از نورم قوانین بین الملل مستفید شود. محکمه ملل متحد پناهندگی او را غیر قانونی خواند. بعد ها کولمبیا از محکمه بین المللی تقاضا نمود توضح دهد که ایا کولمبیا باید پناهنده را تسلیم کند؟ محکمه بین المللی جواب داد که کولمبیا میتواند پناهنده را تسلیم نکند. آیا دی لا توررئ بعد از 5 سال و سه ماه توانست سفارت را ترک کند.

پنتکوستال شوروی

نمایندگان پنتکوستال شوروی، یکی از فرقه های پراتیستیزم میباشد که چندین بار سعی ورزیدند به سفارت امریکا پناهنده شوند. در سال 1962 پیوتر واشنکو از جمله پنتکوستال ها است که یکجا با خانم و دخترانش سعی ورزیدند در مسکو داخل سفارت امریکا شوند، اما از طرف پولیس بازداشت گردیدند. بعد از دو ماه اقارب بازداشت شدگان داخل سفارت شدند، اما سفیر از دادن پناهندگی امتناع ورزید و از آنها خواست تا سفارت را ترک کنند. در ماه می سال 1968 پیوتر واشنکو با دخترش در دروازه دخولی سفارت بازداشت گردیدند. در جون همان سال پیوتربا خانم اش داخل سفارت شدند و با سفیر صحبت کردند، اما همینکه سفارت را ترک کردند بازداشت شدند.

در سال 1978 آنها توانستند با دختران و دو تن از جمله پنتکوستال ها به نام مارییه و تیموفی داخل سفارت امریکا شوند و پنج سال در آنجا قرار داشتند. در سال 1983 دولت شوروی به ایشان اجازه داد تا وطن را ترک کنند و آنها به امریکا رفتند.

فان لیچی

روز بعد از فروپاشی مظاهرات محصلین در میدان تیان انمن چین توسط تانک ها، به تاریخ 4 جون فان لیچی متخصص فیزیک نجومی از سفارت امریکا پناهندگی سیاسی خواست. او یکجا با شوهراش 5 سال در داخل سفارت امریکا قرار داشتند تا اینکه به تاریخ 25 جون 1990 به امریکا انتقال گردیدند.

محمد نجیب الله

داکتر نجیب الله در سال 1992 بعد از سقوط قدرت به تعمیر نمایندگی ملل متحد در کابل پناه برد. در سال 1996 طالب ها داخل نمایندگی مل متحد شدند، نجیب الله و برادراش را بازداشت و مورد لت و کوب قرار داده اعدام نمودند.

عبدالله اوجلان

اساسگذار و رهبر حزب کارگر کردستان از سال 1984 در سوریه بود و باش داشت. در اکتوبر سال 1998 مقامات سوریه او را مجبور ساخت تا سوریه را ترک کند. در جریان یک ماه در سفارت یونان در کنیا قرار داشت. به تاریخ 15 فبروری نیرو های خاص ترکیه او را اختطاف کرده به ترکیه انتقال دادند. او محکوم به اعدام شد، اما در اثر فشار اجتماع به عمر قید محکوم گردید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала