افغانستان در چند قدمی پیوستن به سازمان شانگهای

© Sputnik / Host photo agency/Alexei Danichevافغانستان در چند قدمی پیوستن به سازمان شانگهای
افغانستان در چند قدمی پیوستن به سازمان شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: دولت افغانستان تلاش دارد تا عضویت رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای را بدست آورد.

این سازمان که برای گسترش همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال 2001 میلادی توسط رهبران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان و ازبکستان شکل گرفت، افغانستان توانست در سال 2012 عضویت ناظر این سازمان را بدست بیاورد. همچنین کشورهای پاکستان و هند نیز به عنوان ناظر این سازمان پذیرفته شده‌اند.

وزارت امور خارجه می‌گوید که در سفر دو روزه اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان به تاشکند برای شرکت در شانزدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای، موضوع عضویت رسمی افغانستان نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه، می‌گوید که دولت افغانستان در حال تکمیل کردن اسناد و مدارک خود برای عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای است. آقای مستغنی افزود: «درخواست عضویت کامل جمهوری اسلامی افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای، سال گذشته در این سازمان درج شد. پس از این‌که رسما درخواست عضویت کامل یک کشور در سازمان همکاری‌های شانگهای از جانب عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این سازمان که نشست سران کشورهای عضو آن است، پذیرفته می‌شود، کشور درخواست دهنده وارد مرحله تکمیل کردن اسناد می‌شود. جمهوری اسلامی افغانستان هم وارد این مرحله شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان افزود که عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای شرایط خاصی دارد و کشورهایی که می‌خواهند عضویت این سازمان را بدست بیاورند، باید شرایط لازم را داشته باشند. وی تاکید کرد که دولت افغانستان شرایط کسب عضویت در سازمان همکاری‌‌های شانگهای را دارد و با تکمیل کردن اسناد مورد نیاز خود به عنوان عضو رسمی شانگهای پذیرفته خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد این‌که دولت افغانستان چه زمانی قادر خواهد شد تا عضویت رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای را بدست بیاورد، جزییاتی ارایه نکرد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала