دعوت بردی محمدوف از اشرف‌غنی به ترکمنستان برای امضای موافقت‌نامه ترانزیتی لاجورد

© Photo / ارگدعوت بردی محمدوف از اشرف‌غنی به ترکمنستان برای امضای موافقت‌نامه ترانزیتی لاجورد
دعوت بردی محمدوف از اشرف‌غنی به ترکمنستان برای امضای موافقت‌نامه ترانزیتی لاجورد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان، در دیداری با اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از وی دعوت کرده تا در ماه‌های آینده به ترکمنستان سفر کرده و با حضور در مراسم افتتاح خط آهن آقینه، موافقت‌نامه ترانزیتی لاجورد را نیز امضا کند.

روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان در حاشیه شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در تاشکند با هم دیدار داشتند.

قربان قلی بردی محمدوف همچنین گفته که او علاقمند است تا از ولایات افغانستان که پروژه‌تاپی از آن می‌گذرد، دیدن نماید. اشرف‌غنی از این تصمیم رییس جمهور ترکمنستان استقبال کرده است.

رهبران افغانستان و ترکمنستان در مورد چگونگی جریان کار پروژه تاپی نیز بحث کرده و اشرف‌غنی گفته که افغانستان برای عملی شدن این پروژه آمادگی کامل دارد.
همچنین رییس جمهور ترکمنستان می‌گوید که برق صادراتی کشورش را به هرات افزایش می‌دهد. آقای غنی از این اقدام ترکمنستان استقبال کرده می‌گوید که این مساله باعث افزایش فعالیت کارخانه‌های تولیدی خواهد شد.

رییس جمهور غنی می‌گوید که افغانستان از برق وارداتی ترکمنستان برای مصرف داخلی استفاده می‌کند و همچنان زمینه صادر نمودن آن را به پاکستان نیز مساعد می‌سازد.
در این دیدار هر دوجانب توافق کرده‌اند تا هیات‌هایی از هر دو کشور برای اتخاذ تدابیر بهتر امنیتی مسیر تاپی بحث و گفتگوی بیشتر نمایند.

رییس جمهور ترکمنستان همچنین می‌گوید که کشورش در نظر دارد تا یک باب مسجد در آقینه و یک باب مکتب را در اندخوی اعمار نماید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала