خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر افغانستان

© Photo / Pixabay, CollageBrexit
Brexit - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: بریتانیایی‌ها در همه‌پرسی روز جمعه،‌ به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند. بریتانیا از مهم‌ترین عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رفت.

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برخی از آگاهان سیاسی در افغانستان می‌گویند که فروپاشی اتحادیه اروپا کلید خورده و ممکن است تعدادی از کشورهای دیگری نیز از تصمیم بریتانیایی‌ها پیروی کنند.

مهدی پارسا نویسنده و از آگاهان سیاسی در افغانستان، می‌گوید که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این اتحادیه ضعیف می‌شود. آقای پارسا می‌افزاید که بریتانیایی‌ها بخاطر این‌ که در آینده بتواند مانند برخی از کشورهای قدرتمند دیگر از جمله امریکا، روسیه و چین در عرصه‌های بین‌المللی ظهور کند، تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفتند. او گفت: «با رفتن بریتانیا از اتحادیه اروپا، سیاست‌گذاری‌ها و تاثیرگذاری‌  این اتحادیه در بازی‌ها و عرصه‌های بین‌المللی پیامدهای بسیار منفی بجا خواهد گذاشت. در عین‌حال، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌‌تواند روی روند کار این اتحادیه هم تاثیر بگذارد.»

مهدی پارسا با اشاره به واکنش‌های برخی از مقام‌های اروپایی در مورد خروج بریتانیا از این اتحادیه،‌ می‌افزاید که رای بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، «جرقه‌ای» برای خروج‌های بعدی به شمار می‌رود. او گفت که اتحادیه اروپا با خروج بریتانیا در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. به گفته آقای پارسا، بحران مهاجرت و بحران اقتصادی در حوزه یورو، از چالش‌های جدی در پیش روی اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت.

این کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان، با اشاره به بحران اقتصادی در یونان و ایتالیا، می‌‌افزاید که حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا باعث شده بود تا این اتحادیه بتواند با بحران‌های مالی دو کشور عضو خود مقابله کند. به گفته او، با جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا، نقش و نفوذ روسیه نیز در کشورهای عضو این اتحادیه بیشتر و قوی‌تر خواهد شد.

بیشتر مردم افغانستان بریتانیا را به عنوان یک استعمارگر پیر می‌شناسند. به گفته مهدی پارسا، شهروندان بریتانیایی با شرکت در همه‌پرسی روز جمعه، می‌خواهند که بریتانیا پس از این خارج از اتحادیه اروپا به عنوان یک کشور قدرتمند و بلندپرواز شناخته شوند. آقای پارسا گفت: «بریتانیایی‌ها تلاش دارند تا کشورشان به عنوان یک قدرت مستقل، نه به عنوان عضو اتحادیه اروپا، بلکه به عنوان یک کشور مستقل مانند روسیه و امریکا و با هویت و قدرت مشخص وارد بازی‌ها و تعاملات بین‌المللی شود.»

بریتانیا یکی از پنج کشوریست که حق وتو در سازمان ملل متحد دارد. به گفته مهدی پارسا، اتحادیه اروپا بدلیل داشتن دوعضوی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد حق وتو دارند، بالای سیاست‌گذاری‌ها و تعاملات بین‌المللی اثر گذار بود. اما، او معتقد است که پس از این اتحادیه اروپا نمی‌تواند نقش و تاثیرگذاری‌های قبلی خود را داشته باشد.

تاثیر خروج بر افغانستان

کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی پانزده سال اخیر در تامین امنیت و باسازی افغانستان نقش گسترده‌ داشته‌اند. بریتانیا، آلمان و فرانسه به عنوان سه عضو مهم و تاثیرگذار در اتحادیه اروپا، از هم‌پیمانان اصلی ایالات متحده امریکا در مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان به شمار می‌روند. بریتانیا پس از ایالات متحده امریکا، بیشترین نیروی نظامی در افغانستان داشت و بدنبال آن آلمان و فرانسه قرار داشتند. هرگاه بریتانیا، فرانسه و آلمان در اتحادیه اروپا خواستار کمک به افغانستان شده‌اند، دیگر کشورهای عضو این اتحادیه نیز در کنار این سه کشور گام برداشته‌اند.

مهدی پارسا می‌گوید که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بر کمک‌های مالی این اتحادیه به افغانستان تاثیر منفی بجا خواهد گذاشت، اما از نگاه سیاسی در افغانستان تاثیری نخواهد داشت.

در همین‌حال، شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان،‌ می‌گوید که روابط میان افغانستان و بریتانیا و همچنین دیگر کشورهای عضو اتحادیه را در پی همه‌پرسی امروزی در بریتانیا تغییر نخواهد کرد. آقای مرتضوی به سپوتنیک گفت: «تصميم مردم بریتانیا كه از اتحاديه اروپا خارج شوند مربوط به مردم و دولت شان است. روابط حكومت افغانستان با دولت و مردم بریتانیا يك روابط دوستانه و استراتيژيك است و اين روابط به تصميم مردم بریتانیا در خصوص عدم عضويت شان در اتحاديه اروپا تغيير نخواهد كرد. ما هم‌چنان كه روابط مستحكم و بنيادى با اتحاديه اروپا داريم، به حفظ و تقويت روابط خود با حكومت شاهى انگلستان ادامه خواهيم داد.»

مساله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان نیز موضوع مورد بحث بوده است.

دین‌محمد مبارز راشدی وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر افغانستان،‌ در پی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تصمیم دیوید کامرون نخست وزیر این کشور برای استعفا، در صفحه فیسبوک خود می‌نویسد که استعمارگر پیر با ریسک سیاسی، جسارت و اقتدار مردمش را به رخ جهانیان کشید.

 

اقای راشدی تاکید کرده که افغانستان نیز برای تعیین سرنوشت خط دیورند، نیاز به اقدام مشابه با بریتانیا دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала