ساخت خط آهن از روسیه تا افغانستان

© AFP 2023 / Dimitar Dilkoff راه قطار اهن
راه قطار اهن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طرح ساخت راه آهن از روسیه به افغانستان از زمان اتحاد جماهیر شوروی روی دست بوده؛ اما به بنا بر مشکلات تا حال عملی نشده و اکنون این طرح در حال بررسی دوباره است

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این طرح یکی از آرزوهای دور و دراز برجای مانده در چارچوب ایجاد راه های ارتباطی بیشتر و فراتر از مرزها، هنوز هم در دستور کار است؛ اما هزینه سنگین آن یکی از موانع اصلی اجرا عنوان شده است.
روسیه نو و شوروی سابق از گذشته در صدد گسترش دسترسی های تجاری و ترانسپورتی به مناطق مختلف جهان بویژه آسیایی و خاورمیانه ای از مسیرهای دریایی و زمینی بوده که رسیدن به آب های گرم خلیج فارس و مسیر ریلی چند مقصدی به افغانستان مهمترین این طرح ها است.
امروز خبرگزاری های روسی، از روی دست گرفتن بررسی های جدید روند مربوط به اجرای طرح راه آهن با مسیر روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه گزارش داده اند.
در این گزارش آمده است که این خط آهن سودآور خواهد بود؛ اما برخی کارشناسان بر این باورند که هزینه زیاد اجرای طرح ممکن است مانع مشارکت سرمایه گذاران شود.
مقام های رسمی تاجیکستان نیز با احتیاط زیاد پروژه جدید راه آهن را ارزیابی می کنند. گفته می شود که نخست پیشنهادهای معین چهار کشور مسیر طرح و سرمایه گذاران بالقوه ارزیابی شده و بعد از آن پروژه بررسی خواهد شد.
بر پایه محاسبات اولیه، اجرای این پروژه با توجه به مناطق کوهستانی بین 10 تا 11 میلیارد دالر هزینه خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала