مروری به سفر‍ ‍پوتین به چین

© Sputnik / Sergei Guneevمذاکرات روسیه و چین در باره همکاری اقتصادی چین با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
مذاکرات روسیه و چین در باره همکاری اقتصادی چین با اتحادیه اقتصادی اوراسیا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این مدت ملاقات های مداوم بین حکومت های دو کشور صورت گرفته و ۲۰ کمیسیون مداوم بین الدولتی ایجاد گردیده

سفر پوتین به دعوت سین زین پین صورت گرفت ٬ باید گفت که از سال ۲۰۱۲ به این طرف پنجمین سفر پوتین به پیکن است در حالی که سین زین پین به مسکو تنها در دو سال اخیر ۵ سفر را به روسیه انجام داد. این بار ملاقات پوتین با رهبری چین چه علت های داشت؟چه اجندای مطرح بحث بود؟ و در کدام موارد باید بیشتر توجه نمود؟ البته اگر در مجموع نتایج این سفر را در ۴ موارد می توان جمعبندی نمود:
مورد اول: اینکه « ملاقات عاجل » بین زعمای روسیه و چین به نظر ناظرین نماینگر پختگی مناسبات بین دو کشور و دوستی محکم دو روهبر است.این ملاقات از سال ۲۰۰۰ به این طرف که ده ها بار تا کنون انجام یافته٬ کوتاه ترین ملاقات بود که صرف ۲۴ ساعت دوام نمود. باید یاد آور شد که طرفین در مجموع نشست های کوتاه انجام می دهند٬ که تا به حال بیشتر از سه روز تا به حال دوام ننموده ٬ این نمایانگر آمادگی های قبلی تیم های هر دو رهبر و توافقات نظرنزدیک هر دو رهبر در امضای قرار داد های دولتی می باشد. به گفته پوتین بین دو رهبر که تابه حال ۱۵ بار با هم ملاقات را انجام داده اند٬ مناسبات نزدیک و رفیقانه ایجاد ګردیده ٬ که در تحکیم مناسبات بین شان بسیار موثر است.
مورد دوم: اعتماد همدیگر در بلند ترین سطح قرار دارد که حرف و عمل هر دو رهبر کاملآ با هم مطابقت دارد. امسال پانزدههمین سالگرد قرار داد دوستی و همکاری و همسایگی نیک بین دو کشور و همچنان بیستمین سالگرد تامین مناسبات استراتیژیکی بین روسیه و چین می باشد. در این مدت ملاقات های مداوم بین حکومت های دو کشور صورت گرفته و ۲۰ کمیسیون مداوم بین الدولتی ایجاد گردیده. 

ساخت طیاره مشترک روسیه- چین - اسپوتنیک افغانستان
ساخت طیاره مشترک روسیه - چین

مورد سوم: انکشاف همکاری های عملی درعرصه تجاری و اقتصادی. چین امروز بزرګترین پارتنر اقتصادی روسیه در دنیا به شمار میرود و دربین کشور های که در روسیه سرمایه گذاری کرده٬ مقام بلند را اختیار نموده. روسیه به نوبه خود بزرګترین صادر کننده منابع انرژی٬ ماشین الات و تکنالوژی برای چین به شمار می رود. مطابق احسایه ای سال ۲۰۱۵ تبادل امتعه بین دوکشور به ۶۸٬۰۶ ملیارد دالر می رسد٬ ناګفته نماند که نظر به پرابلم های اقتصادی جهانی ٬ که به کاهش قیمت نفت ارتباط میگیرد٬این رقم ۲۸٬۶ ٪ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش یافت. بنآ پوتین پیشنهاد نمود تا در عرصه صدور تکنالوژی بزرگ اتکابیشترصورت گیرد. چنانچه همین سال حجم صادرات ماشین الات ازروسیه به چین دو برابر بیشتر از سال گذشته شد٬ و همچنان صادرات مواد غذایی ۳۰ ٪ بیشتر از سال گذشته است. در عرصه انتقال گاز فعلا بین روسیه و چین دو پروژه پایپ لاین گاز وجود دارد که یکی به نام شرق و دیگری به نام غرب مسما است. پروژه شرق ۳۸ ملیارد مکعب گاز را از مناطق یاکوتیه و یرکوتسک و به چین انتقال می یابد و پروژه غرب ٬از غرب سیابیری ۳۰ ملیارد گاز را انتقال می دهد٬ که قرارشد تا این پروژه ها رشد به مراتب بیشتر نماید.
درین سفر در حدود ۵۰ قرار داد و موافقت نامه ها در عرصه های سرمایه ٬ توریزم٬ انرژی اتومی ٬ طیاره سازی و فضانوردی بین مقامات دو کشور به امضاُ رسید٬ قرار است چین از روسیه ماشین های راکت های فضایی نوع RD-180 را خریداری نماید چنان چه جانبین تصویب نمودند تا دو شرکت طیاره سازی چین و روسیه مشترکاً طیارات بزرګ قاره پیما و چرخ بالهای سنګین ملکی را ایجاد نمایند ٬همچنان چین در ساختن ریل های سری السیر از مسکو تا قازان با شرکت راه اهن روسیه قرار داد را امضا نمود٬ که در این پروژه چین ۱ ملیارد دالر سرمایه ګذاری می نماید. سران دو کشور در جهات دیګری همکاری های اقتصادی بین دو کشور نیز تبادل نظر نمودند. که مهمترین عرصه ها را بدون شک هماهنګی همکاری ها در ساختار دو پروژه بزرګ منطقوی «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «اتحاد اقتصادی اروپا-آسیا» تشکیل می دهد.
روسیه و چین دو متحد نزدیک برای هم هستند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه و چین دو متحد نزدیک برای هم هستند

دوستان اگر به یاد داشته باشید من در برنامه گذشته در مورد پیشنهاد پوتین که در« فورم اقتصادی سن بترزبورگ» مکث نمودم٬ در این فورم رییس جمهور روسیه در مورد ایجاد همتاگرایی بزرگ «اروپا-آسیا» با شرکت «اتحادیه اقتصادی اروپا- آسیا» ٬ چین٬ هند ٬ پاکستان٬ کشور های آسیای مرکزی و بعضی دیگری کشور هاصحبت نمود ٬ و گمان می رود که در این ملاقات اش با سین زین پین موارد این استراتیژی را مشخصاً اراهه نمود٬ نقاط مشترک این استراتیژی را جنبه عملی خواهد داد.قرار است در قدم اول برنامه ً منطقه آزاد تجارتی بین چین و «اتحادیه اقتصادی اروپا-آسیا» مورد بررسی قرار ګرفت.
مورد چهارم: همبستگی مشترک در نګهداری ساختار جهانی: حرف نو نیست اگر می گوییم که جهان معاصربا خطرات جدی مواجع است٬ به صورت اخص حالت نارام در قسمت ای از مناطق جهان ٬فعالیت های بیشتر گروپ های تروریستی و همچنان تغییراقلیم٬ این همه مواردی است که رهبران جهان را مشوش نموده٬ چین و روسیه به مثابه قدرت های بزرګ تاثیر کننده پیشنهادات مبنی بر تشکل جدیدی مناسبات بین المللی را ارائه میکنند ٬ که موثریت همګانی داشته باشد ٬ هدف از آن سمت دهی تلاش های مشترک در حل قضایای مبرم جهانی و منطقوی می باشد. هر دو کشور می توانند رول قاطع خود را در دفاع از مساوات و تامین اعتدال جهانی و منطقوی بازی نمایند. ناظرین بر این باورند که همکاری های استراتیژیکی بین دو کشور با همدیګر خلاصه نمی شود ٬ بلکه ریشه های عمیق دارد. هر دو کشور موقف مشترک درحل مسایل حاد بین المللی دارند و رول عظیم در همکاری شان در جهت ساختار سیستم جهانی نیز دارند. ایشان همدیګر را در مسایل بین المللی همکاری می نمایند که علاقمندی هر دو کشور را دربرمی ګیرد. در این عرصه ها تا به حال روسیه و چین در چوکات سازمان ملل متحد٬ سازمان همکاری شانهای٬ بریکس٬ ګروپ بیست و سایر میدان های همکاری های بین المللی فعالیت مشترک دارند. قرار ګفته های و.و. پوتین خود همکاری های دو کشور در عرصه سیاست بین المللی ضامن تعادل در سیستم امنیت جهانی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала