سوراخی که چند بار از آن حکومت افغانستان گزیده شده است

© Sputnik / Zafershah Rouieسوراخی که چند بار از آن حکومت افغانستان گزیده شده است
سوراخی که چند بار از آن حکومت افغانستان گزیده شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: در افغانستان یک اصطلاحی وجود دارد که می‌گویند آدم‌های هوشیار چند بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شوند. کاربرد این اصطلاح بدنبال حمله تروریستی خونین روز پنجشنبه گذشته در شهر کابل، میان نمایندگان مجلس این کشور بیشتر شده است.

قبل از ظهر روز پنجشنبه، کاروانی از سربازان پولیس که تازه از یک مرکز آموزشی در ولایت میدان وردک فارغ شده بودند، در کابل هدف دو حمله کننده انتحاری قرار گرفتند. در این حمله سی و دو تن از این سربازان کشته و نزدیک به هشتاد تن دیگر زخمی شده‌اند.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان، نسبت به هدف قرار گرفتن گروهی نیروهای امنیتی انتقاد کرده می‌گویند که چندین بار است که چنین کاروان‌هایی مورد هدف حملات تروریستان قرار گرفته اما حکومت از تکرار چنین حملاتی تاکنون تجربه نگرفته است. این نمایندگان می‌‌افزایند هدف قرار گرفتن نیروهای امنیتی به صورت گروهی، شبیه سوراخی است که یک نفر چند بار از آن گزیده شود.

نادرشاه بحر نماینده ولایت غور در مجلس نمایندگان، در جلسه عمومی روزشنبه این مجلس گفت که حکومت افغانستان باید از تکرار چنین حوادثی تجربه بگیرد و نباید چند بار از یک سوراخ گزیده شود. آقای بحر افزود: «ضرب‌المثلی است که می‌گویند آدم هوشیار از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. اما، حادثه‌ای که روز پنجشنبه پیش آمد، اولین‌بار نبود و بارها حادثه‌های مشابه پیش ‌آمده است.»

نادرشاه بحر تاکید کرد که حکومت افغانستان به ویژه مسوولان نهادهای امنیتی باید از حوادث مشابه گذشته عبرت می‌گرفتند تا سربازان تازه فارغ شده در روز پنجشنبه به صورت دسته‌‌جمعی هدف حملات تروریستی قرار نمی‌گرفتند. او تاکید کرد حادثه خونین روز پنجشنبه نشان می‌دهد که مقام‌های امنیتی سهل‌انگاری و غفلت کامل داشته‌اند.

خواجه ‌صدیق‌‌احمد عثمانی نماینده ولایت پروان در مجلس نیز، با انتقاد شدید از مقام‌های دولتی به ویژه رییس جمهور و وزیر امور داخله، گفت که حکومت افغانستان باید از وقوع چنین حوادثی تجربه بگیرد و جلوی تکرار شدن کشتار گروهی نیروهای امنیتی را بگیرند. آقای عثمانی با ابراز ناامیدی از اقدام مقام‌های مسوول حکومتی برای جلوگیری از حوادث خونین تروریستی، گفت: «همان طوری‌ که گفته می‌شود یک آدم هوشیار دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود، اما دولت افغانستان از یک سوراخ ده‌ها بار گزیده شده است.»

در همین‌حال، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان می‌گوید که وضعیت امنیتی افغانستان نیازمند توجه و دقت بیشتر است. آقای ابراهیمی در جلسه عمومی امروزی گفت که نباید از کنار حادثه تروریستی روز پنجشنبه و وضعیت جاری افغانستان به سادگی گذشت. وی گفت: «واقعیت امر وضعیت کنونی کشور کاملا قابل دقت است. وضعیت جاری کشور را که اگر از هر بعدش به نقد بگیریم، منحیث نمایندگان مردم افغانستان برای خدمت‌گذاری و دست‌گیری مردم افغانستان داریم، ما یک مقدار از کنار این وضعیت به سادگی عبور کرده‌ و تمام سع و تلاش خود را در سطح مطبوعات خلاصه کرده‌ایم.»

حمله برنامه‌ریزی شده

در همین‌حال، برخی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که حادثه تروریستی پنجشنبه در کابل، سازماندهی‌ شده بوده و در آن احتمالا افرادی از درون حکومت دست داشته‌اند.

نصرالله صادقی‌زاده نیلی نماینده ولایت دایکندی در مجلس نمایندگان، در جلسه عمومی امروزی مجلس نمایندگان گفت: «زخمیان این حمله گفته‌اند وقتی که آن‌ها از پایگاه بیرون شدند، مخابره آمد که فلان اشخاص هم باید سوار شوند. کسانی که در موتر بالا شده، با موی ژولیده بوده و همین آدم‌ها حمله انتحاری را انجام داده است. زخمی‌ها ادعا دارند که در داخل موتر انتحاری صورت گرفته است.»

لالی حمیدزی نماینده ولایت قندهار نیز می‌گوید که احتمالا در حمله تروریستی روز پنجشنبه دستانی از داخل نظام وجود داشته‌اند. آقای حمیدزی در این جلسه خواستار مسدود شدن دروازه صلح شده تاکید کرد که مجلس نمایندگان باید در مورد اوضاع امنیتی کشور تصمیم‌گیری کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала