پایگاه جنجالی امریکا در جاپان

© AP Photo / Shizuo Kambayashiپایگاه نظامی در جاپان
پایگاه نظامی در جاپان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گمان نمیرود که امید باشندگان اوکیناوا در ارتباط اینکه اعمال نظامیان امریکائی در شهر مقید قانون قیودات گردد، برآورده شود

گر چه از حادثه دلخراش با شرکت نظامیان مست امریکا در خارج از پایگاه اوکیانوا، چند روز میگذرد، قانون "منع نوشیدن مشروب" که از تاریخ اول جون اتخاذ گردیده است، هنوز هم فعال میباشد. قوماندانی امریکا به این عقیده است که در جریان هفته گذشته اعمال سربازان امریکائی با وضع قانون منع نوشیدن مشروب بهتر شده است. این ارزیابی در زمان صورت میگرد که روز یک شنبه گذشته باردیگر افسر امریکائی در حالت نشه بعد از وقوع حادثه ترافیکی از طرف ترافیک شهر بازداشت گردیده است.

در نتیجه میتنگ مردم محل، در ماه جون اعلامیه اتخاذ شد و در آن تذکر گردید که از سال 1972 تا به حال نظامیان امریکائی تقریباً مرتکب 6000 جرم در جزیره اکیناوا جاپان شده اند که بعض از جرایم آنها بسیار سنگین میباشد. بعد از حوادث اخیر، باشندگان این جزیره به این فکر شدند که بالاخره صدای ایشان را مقامات شنیدند. حتی سوها یوسیهدی سکرتر عمومی کامباین جاپان وعده داد که طبق خواسته های شهروندان اوکیناوا تدابیر عاجل و موثر در تجدید نظر به حضور نیرو های امریکا در کشور تدابیر اتخاذ خواهد گردید. اما متاسفانه که اظهارات وی را باد با خود برد و عملی نگردید.  یک ماه نگذشت که قیودات شب گردی و منع نوشیدن مشروب برای نظامیان پایگاه امریکائی ملغا شد که مقامات جاپانی، حتی سعی هم نورزیدند که علیه چنین تصمیم اعتراض نمایند.  جای تعجب نیست که والی اوکیناوا به بی مفهوم بودن انتظار جبران خساره از نظامیان امریکائی واقف گردیده است. امریکا چندین بار اطمینان دادند که سعی میورزند سطح دسپلین پرسونل را بالا ببرند و از تکرارا چنین جرایم جلوگیری نمایند، اما بار بار دو باره تکرار میگردد.

دمتری سترلتسوف جاپان شناس، سیاستدان و کارشناس در بخش روابط بین المللی در این ارتباط ابراز نظر نموده میگوید:

«دولت جاپان از آغاز، مسیر را انتخاب کرده است که حادثات ناگوار در اوکیناوا، اگرنمیتوان آنرا خاموش کرد،  باید از آن جلوگیری کرد. یعنی در ارتباط پرابلم نظر اجتماع را استماع نمود. اما این بار نحست دولت عکس العمل منفی خود را نشان داد و عاجل در پشت پاه زد. در اینجا مناقشه بین اوکیناوا و توکیو مشاهده میگردد که در بعضی امور مخالف حکومت مرکزی قرار میگرد. تصادفی نیست که در انتخابات، طور معمول آن نامزد مقام ولایت اوکیناوا پیروز میشود که خواستار خروج نیرو های امریکا از اوکیناوا میباشد. اما پرابلم حل نمیشود.، زیرا اوگیناوا تا حدی خود را تبعه کامل جاپان نمی دانند. گرچه سازمانهای ضد نظامی و یک قسمت از اجتماع  طرفداری از اوکیناوا میکنند، اما در مجموع این پرابلم متوجه اکثر مردم جاپان نمی شود. به این لحاظ گاهی طور حس میگردد که آنها احساس همبستگی با اوکیناوا ندارند».

با این همه صبر و حوصله مردم اوکیناوا رو به خلاصی است. در میتینگ ماه جون بار دیگرخواستار خروج نیرو های خارجی شدند. اما به نظر دمتری سترلتسوف نباید در انتظار تغییر و یا خروج نیرو های امریکا از این پایگاه شد.

«برای امریکا، حضور در جاپان یکی از کلید های امنیت استراتیژیکی در آسیائی شرقی میباشد.  به همین لحاظ میتوان گفت که نباید انتظار تغییر وضع در پرنسیپ های موقف پایگاه امریکا در اوکیناوا شد. بلکه بر عکس ، عنقریب پایگاه نظامی امریکا در اوکیناوا تقویه میگردد که بالای وضع آسیا-بحرآرام، چون چین و کوریائی شمالی تاثیر میگذارد. حکومت جاپان حتی با در نظر داشت نظریات منفی اجتماعی باشندگان اوکیناوا هیچ نوع اقدام تند در مقابل نیرو های امریکا اتخاذ نمی نماید. گمان نمیرود که امید های باشندگان     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала