امادگی چین برای رویارویی با امریکا

© REUTERS / Damir Sagoljرسم گذشت نظامی در چین
رسم گذشت نظامی در چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا از مدت ها قبل چین را تحت فشار قرار داده است

یک مقام ارشد شورای دولتی گفت که کشورش برای رویارویی نظامی با آمریکا آماده است و از حضور فزاینده نظامی و تسلیحاتی این کشور در دریای جنوبی هراسی ندارد.
«دای بینگ گوا» روز چهارشنبه این سخنان را در نشستی با حضور شماری از کارشناسان چینی و خارجی عنوان کرد و گفت که حتی اگر امریکایی ها ناوهای طیاره بر به منطقه اعزام کنند ما از آنها هراسی نداریم.
او با هشدار به فیلیپین و اینکه این کشور باید مراقب تحرکاتش باشد، گفت: مانیل فکر نکند ما دست و پا بسته هستیم و گوشه ای می نشینیم تا آنها هر کاری که می خواهند در دریای جنوبی انجام دهند.
اظهارات تند این مقام ارشد چین و مقاله شدیدالحن روزنامه گلوبال تایمز این کشور مبنی بر اینکه پکن آماده جنگ است، نشان می دهد پکن خود را برای دوران پس از صدور حکم محکمه لاهه در روز سه شنبه آینده در باره وضعیت دریای جنوبی آماده کرده است.
به گزارش ایرنا، این محکمه سال 2013 میلادی شکایت فیلیپین از چین در خصوص منازعات دریای جنوبی را دریافت کرد و حالا برای صدور رای آماده می شود.
دریای جنوبی از مسیرهای مهم کشتیرانی به شمار می‌رود و گفته می‌شود که از نظر منابع طبیعی نیز بسیار غنی است.

ساخت طیاره مشترک روسیه- چین - اسپوتنیک افغانستان
ساخت طیاره مشترک روسیه - چین

به غیر از فیلیپین؛ ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از این دریا را دارند و امریکا به این اختلافات دامن می زند.
مقام ارشد شورای دولتی چین همچنین با اشاره به حضور نیروهای نظامی فیلیپین در برخی از جزایر این دریا گفت: ما می دانیم آنها این جزایر را اشغال کرده اند و قدرت بازپس گیری آنها را داریم اما به دلیل حراست از صلح و ثبات دریای جنوبی تا به امروز خویشتنداری نشان داده ایم.
نشریه چاینا دیلی چین نیز امروز با انتشار مقاله ای انتقادی اعلام کرد که امریکا از مدت ها قبل چین را تحت فشار قرار داده است تا هر رایی که دادگاه لاهه صادر می کند، بپذیرد.
وزارت امور خارجه چین هم پیشتر تاکید کرده بود که حکم این محکمه بی اعتبار است و برای چین حجت به حساب نمی آید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала