نیروهای حکومتی افغانستان استفاده از مکتب‌ها را پایان دهند

© Sputnik / Zuhal Sarhadافغانستان مکتب شاگرد Афганистан школа
افغانستان مکتب شاگرد Афганистан школа - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ماه فبروری، نیروهای افغان بر یک کلینیک در وردک حمله کردند و دو بیمار و یک پرستار کودکان را کشتند

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافته‌است. این نهاد می‌گوید که ناتو بر حکومت افغانستان فشار بیاورد که نیروهایش سوء استفاده‌هایی مانند استفاده از مکتب‌ها، حمله بر مرکزهای صحی و سربازگیری کودکان را پایان دهند.

این نهاد تأکید می‌ورزد که ناتو همچنان باید یک نمایندۀ ملکی بلندپایه را بگمارد که در زمینه حفاظت از غیرنظامیان مشوره بدهد و تحلیل کند.

بر اساس گزارش این نهاد، طالبان مسؤول بسیاری از تلفات استند، اما استفاده از مکتب‌ها و حمله بر مرکزهای صحی و سربازگیری از کودکان از سوی نیروهای امنیتی افغانستان که با مصونیت صورت می‌گیرد، غیرنظامیان را با خطرهای فراوان رو‌به‌رو ساخته‌است.

در نشست ناتو در هشتم و نهم جولای در وارسا، موضوع کمک‌های نظامی و کمک‌های دیگر به حکومت افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت. این در حالی‌است که تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان و نیروهای حکومتی افغانستان افزایش یافته‌اند.

افراد مسلح در لوگر یک معلم را در داخل مکتب کشتند

براد آدامز، مسؤول بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «نشست وارسا فرصت حیاتی برای ناتو است تا به نقش نیرومندتری در کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان تعهد کند.»

براد آدامز می‌افزاید: «با وجود کاهش حضور نظامی ناتو در افغانستان و تغییر مأموریت پشتیبانی‌اش، این سازمان هنوز هم می‌تواند تعهداتش را در زمینۀ حفاظت از غیر نظامیان در افغانستان عملی سازد.»

در یک دهه گذشته میلیون‌ها زن، مرد و کودکِ افغانستان در زمینه‌های صحی و آموزشی، تجربه‌های خوبی داشته‌اند؛ اما این دستاورهای شکننده، با خطرهای جدی روبه‌رو استند.

به گزارش تلویزین طلوع طالبان و شورشیان دیگر مسؤول بسیاری از حمله‌هایی استند که تلفات غیرنظامیان را در پی داشته‌اند؛ اما نیروهای حکومتی افغانستان با استفاده از مکتب‌ها، حمله بر مرکزهای صحی و سربازگیری از کودکان، غیرنظامیان بیشتری را با خطر روبه‌رو می‌سازند. آنان در این کارها مصونیت دارند.

این کار، تعهدات ناتو و هدف‌های توسعه‌یی کمک‌کننده‌گان را به افغانستان با خطر روبه‌رو می‌سازد؛ مشروعیت حکومت افغانستان را زیر پرسش می‌برد و حمایت از شورشیان را افزایش می‌دهد.

با بدتر شدن اوضاع امنیتی در هژده ماه گذشته در افغانستان، مکتب‌ها با تهدیدهای طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان روبه‌رو استند؛ نیروهایی که باید از مکتب‌ها محافظت کنند.

نیروهای امنیتی افغانستان از مکتب‌های روستایی که از سوی کشورهای کمک‌کننده ساخته شده‌اند در جریان حمله بر طالبان، به عنوان پایگاه‌های نظامی استفاده می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر به‌کارگیری از مکتب‌ها را به عنوان پایگاه‌های نظامی در بغلان مستندسازی کرده‌است و در بخش‌های دیگر جنگی نیز گواه افزایش این کار بوده‌است.

Студенты на занятиях в спортивной школе в Шанхае, Китай - اسپوتنیک افغانستان
کلوپ ویدیو
مکتب در قلعه کوه. ویدیو

در ضد حمله‌های طالبان، نیروهای حکومتی از مکتب‌ها به عنوان پایگاه استفاده می‌کنند که به ویران‌شدن مکتب‌ها می‌انجامد.

استفاده نیروهای افغان از مکتب‌ها، تأثیر ویرانگری بر حق دست‌رسی به آموزش داشته‌است و بر ده‌ها هزار شاگرد مکتب در سطوح مختلف آموزشی و معلمان و کارمندان اداری اثر گذاشته است.

این کار دست‌رسی دختران را به آموزش بسیار کاهش داده است.

مرکزهای صحی نیز با تهدید روبه‎رو استند. طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان مسؤول سوء استفاده از مرکزهای صحی بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، سازمان ملل متحد گواه افزایش حمله‌ها بر مرکزها و کارمندان صحی از سوی تمامی طرف‌های درگیر بوده‌است.

در ماه فبروری، نیروهای افغان بر یک کلینیک در وردک حمله کردند و دو بیمار و یک پرستار کودکان را کشتند.

کمک بشردوستانه روسیه به سوریه - اسپوتنیک افغانستان
روسیه به مکتب دهاتی در سوریه کمک بشری ارسال نموده است

طالبان و نیروهای افغان از کودکان سربازگیری می‌کنند. این کار در سال ۲۰۱۵ نظر به سال گذشته آن افزایش یافته‌است.

دیده‌بان حقوق بشر، سربازگیری از کودکان را در شمال شرق از سوی طالبان مستندسازی کرده‌است؛ اما نیروهای افغانستان نیز در این کار مسؤول استند.

ناتو به این دلیل که با آن مقام‌های حکومتی که می‌توانند مانع این سو استفاده‌ها شوند، به شمول مسؤولانی که در این کارها دست دارند، پیوند دارد باید حفاظت از غیرنظامیان را افزایش دهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала