افغانستان از نشست وارسا سالانه 5 ملیارد دالر توقع دارد

© REUTERS / Francois Lenoir افغانستان از نشست وارسا سالانه 5 ملیارد دالرتوقع دارد
افغانستان از نشست وارسا  سالانه 5 ملیارد دالرتوقع دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان سندی را زیرنام «افغانستان و جهان امروز، دیروز و فردا» ترتیب کرده و آن را درکنفرانس وارسا به رهبران کشورهای عضو ناتو ارایه می‌کند.افغانستان دراین سند خواهان همکاری با ناتوشده است.

حکومت افغانستان در کنفرانس وارسا از ناتو می‌خواهد تا سالانه پنج میلیارد دالر در اختیار نیروهای افغان قرار دهد. خواست دیگر افغانستان ادامه ماموریت حمایت قاطع است که در چوکات آن، ناتو نظامیان افغان را آموزش و مشوره می‌دهد.

ادامه حمایت‌های هوایی ناتو در جنگ افغانستان خواست دیگر این کشور است. حکومت افغانستان در نشست وارسا از ناتو درخواست خواهد کرد تا قوای هوایی افغانستان را به صورت جدی تجهیز کند. قوای هوایی افغانستان در حال حاضر تنها 20 هواپیمای جنگی دارد.

حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «آرزوی ما این است که برای پنج سال آینده همکاری کشورهای عضو پیمان ناتو با افغانستان در یک چارچوبی که قبلا از طریق موافقتنامه‌هایی که امضا شده، به نحوی تنظیم شود تا نیازمندی‌های مبارزه با تروریسم در عصر حاضر به درستی تنظیم شود.

براساس توافق ناتو و افغانستان، این کشور در سال 2014 مسوولیت امنیت را به عهده گرفت. شمار نیروهای خارجی که به 150 هزار تن می‌رسید، حالا به ده هزار تن کاهش یافته است.

با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گمان می‌رفت که حکومت این کشور سقوط خواهد کرد و طالبان یک بار دیگر قدرت را به دست خواهد گرفت. اما این پیشبینی درست نبود و نیروهای امنیتی افغانستان به سختی در برابر طالبان مقاومت کردند. سال‌های 2014 و 2015 برای نیروهای امنیتی بسیار خونبار بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала