نقش امریکا در ظهور داعش

© AFP 2023 / ANIEL LEAL-OLIVASفیلیپ هاموند
فیلیپ هاموند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در تازه تریتن مورد از نقش امریکا در ظهور گروه تروریستی داعش پرده برداشته و امریکا را متهم به تروریست پروری کرده نموده است

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر خارجه انگلیس گفته است که فاجعه آمیزترین اشتباه امریکا در طرح‌ریزی پس از جنگ عراق، خارج کردن جمعی حامیان حزب بعث از ارتش این کشور بوده است.
به گفته او، این اقدام به طور مستقیم بر ظهور و گسترش داعش تاثیر داشت.
روزنامه گاردین نوشت که وزیر خارجه انگلیس گفته است که اخراج حامیان حزب بعث از ارتش عراق بزرگ‌ترین اشتباه در دوران پس از جنگ عراق بود.
به گفته وی این اقدام باعث شد که 400 هزار سرباز بیکار بمانند. بسیاری از مشکلاتی که ما امروز در عراق با آنها مواجه هستیم به دلیل تصمیمات فاجعه آمیزی است که علیه ارتش عراق اتخاذ شده است. اگر ما جور دیگری رفتار می‌کردیم، اکنون با نتایج بهتری مواجه می‌شدیم.
روزهای گذشته پس از گذشت چندین سال سرانجام گزارش چیلکات درباره جنگ عراق منتشر شد، این گزارش اطلاعات نادرست، فقدان اساس منطقی و عدم آمادگی کامل، نقش لندن را در این جنگ زیر سوال برده است. این در حالیست که بر اساس این گزارش، انگلیس بدون وجود تهدیدی مستقیم و مشخص از سوی صدام، دیکتاتور سابق عراق و پیش از بررسی گزینه‌های سیاسی در قبال او نیروهای خود را به عراق اعزام کرده است.
در این گزارش همچنین به ادعای تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در قبال درخواست‌های جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا در ژوئیه 2002 اشاره شده است که در آن گفته بود "هر اتفاقی که بیفتد من با شما خواهم بود."
با این حال پس از انتشار این گزارش بلر در صدد حمایت از تصمیم خود برآمد و عنوان کرد: «معتقدم که ما تصمیم درستی گرفتیم و جهان اکنون مکانی بهتر و امن تر است.» بلر در حالی که از شدت احساسات صدایش می‌لرزید با این حال برای اشتباهاتی که در برنامه‌ریزی این جنگ اتخاذ شد ابراز تاسف کرد.
بلر گفت: من بابت اشتباهات متاسفم و اما صادقانه معتقدم که نه تنها ما با نیت خوب وارد عمل شدیم و اقدام کردیم بلکه قاطعانه معتقدم که اگر آنگونه رفتار نمی‌کردیم الان در شرایط وخیم‌تری بودیم.
همزمان با انتشار این گزارش مخالفان جنگ در لندن به خیابان‌ها آمده و علیه بلر شعار دادند. در جنگ عراق حدود 150 هزار تن از مردم عراق با تحمل شش سال حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی، کشته شدند. بسیاری معتقدند انتشار این گزارش تاثیری در شرایط فعلی این کشور درگیر جنگ نخواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала