تمدید ماموریت نیروهای امریکایی برای جلوگیری از هم ‌سرنوشت شدن افغانستان با عراق

© Flickr / Expert Infantryنیروهای امریکایی
نیروهای امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت افغانستان از تمدید حضور 8400 تن از سربازان امریکایی تا پایان سال جاری میلادی استقبال کرده می‌گوید که رییس جمهور ایالات متحده پس از ارزیابی‌های فرماندهان امریکایی و تلاش‌های دولت افغانستان به منظور جلوگیری از هم سرنوشت شدن افغانستان با عراق، تصمیم گرفت تا ماموریت این نیروها را تمدید کند.

باراک اوباما رییس جمهور امریکا، چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تنها هزار و پنج‌ صد تن از سربازان امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد و 8400 تن دیگر تا پایان سال 2016 در افغانستان باقی می‌مانند. رییس جمهور امریکا دلیل اصلی تمدید حضور سربازان کشورش را متزلزل بودن وضعیت امنیتی افغانستان عنوان کرد.

ایالات متحده امریکا در حال حاضر 9800 سرباز در افغانستان دارد. براساس برنامه‌ای از قبل طرح شده قرار بود تعداد این سربازان تا اخیر سال 2016 میلادی به پنج و نیم هزار تن برسد. در کنار این نیروها، نزدیک به سه هزار تن از سربازان کشورهای عضو ناتو نیز در افغانستان حضور دارند. این نیروها در چوکات ماموریت «حمایت قاطع» بیشتر مصروف مشوره‌دهی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان هستند.

شاه‌ حسین مرتضوی معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، در گفتگو با سپوتنیک، از تصمیم باراک اوباما مبنی‌بر تمدید حضور 8400 امریکایی در افغانستان، استقبال کرده می‌گوید که حضور این نیروها می‌تواند به نیروهای امنیتی داخلی بیشتر روحیه و توانایی دهد.

آقای مرتضوی می‌افزاید که با تمدید حضور سربازان امریکایی در افغانستان، ماموریت شان نیز اندکی نسبت به گذشته تغییر کرده است. به گفته او، در زمان حکومت حامد کرزی رییس جمهور پیشین، سطح همکاری‌های نظامی افغانستان و امریکا تنها در سطح وزارت دفاع خلاصه شده بود، اما پس از این نیروهای امریکایی می‌توانند برعلاوه شرکت در عملیات‌های هوایی، در قول اردوهای سربازان اردوی ملی افغانستان نیز حضور یابند. آقای مرتضوی گفت: «نیروهای امریکایی هم در بخش هوایی و هم در بخش زمینی در کنار نیروهای امنیتی افغانستان قرار خواهند داشت و مهم‌تر از همه این‌ها مشوره‌دهی خود را در پایین‌ترین سطح نیروهای امنیتی افغانستان هم انجام می‌دهند. نیروهای امنیتی ما تا زمانی‌ که به یک قابلیت قوی برسند، ضرورت به مشوره‌دهی دارند.»

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان افزود که نیروهای امریکایی پس از این می‌توانند نیروهای امنیتی داخلی را در صورت ضرورت مورد حمایت قرار دهند. وی افزود که پیش از این ماموریت نیروهای امریکایی در افغانستان محدود شده بود و تنها نیروهای این کشور می‌توانستند در بخش‌های خاص از جمله مبارزه با شبکه تروریستی القاعده شرکت کنند. آقای مرتضوی گفت که حالا نیروهای امریکایی می‌توانند برعلاوه مبارزه علیه شبکه القاعده، علیه گروه‌های تروریستی طالبان و داعش در افغانستان نیز شرکت کنند.

در همین‌حال، برخی از اعضای مجلس نمایندگان نیز از تصمیم ایالات متحده امریکا مبنی‌بر تمدید حضور نیروهایش در افغانستان استقبال کرده می‌گویند که در صورت کاهش نیروهای امریکایی از کشور، وضعیت امنیتی در افغانستان بحرانی‌تر می‌شد.

سرکوب در لانه‌ها

ریحانه آزاد نماینده ولایت ارزگان در مجلس نمایندگان،‌ به سپوتنیک گفت که افغانستان با تهدیدهای بیشتر امنیتی به ویژه از سوی گروه تروریستی داعش مواجه است. خانم آزاد می‌گوید که گروه تروریستی داعش در برخی از ولایات شرقی و جنوبی افغانستان در حال سربازگیری است و اگر این تروریستان در لانه‌های شان سرکوب نشوند، می‌توانند تهدیدهای بیشتری را ایجاد کنند.

این عضو مجلس نمایندگان تاکید کرد که هرچند نیروهای امنیتی افغانستان از توانایی لازم برای سرکوب دهشت‌افگنان در این کشور برخوردارند، اما بدلیل این‌ که با تروریستان بین‌المللی مواجه‌اند، نیاز دارند درکنار خود سربازان امریکایی و ناتو را نیز داشته باشند. ریحانه آزاد گفت: «نه تنها امریکا بلکه از کشورهای اروپایی نیز توقع داریم که در کنار مردم افغانستان بخاطر امنیت خودشان بی‌ایستند. جامعه جهانی باید بداند که اگر امروز نیروهای امنیتی افغانستان علیه گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند و قربانی می‌دهند، با مبارزه و قربانی دادن از آنان (جامعه جهانی) نیز دفاع می‌کنند. شهروندان امریکایی هم باید درک کنند که اگر نیروهای شان در افغانستان می‌جنگند، بخاطر ما نیست بلکه بخاطر مردم خودشان است.»

ریحانه آزاد با اشاره به حملات تروریستی ماه‌های اخیر در بروکسل، پاریس، امریکا و ترکیه، همچنین افزود که نیروهای بین‌المللی همان طوری‌ که در سال‌های پیش از 2014 در کنار نیروهای امنیتی افغانستان در سنگرهار می‌جنگیدند، امروز نیز باید ماموریت نظامی شان را در این کشور گسترش دهند. به گفته خانم آزاد، گسترش تهدیدهای امنیتی در منطقه و جهان، ارایه تعریف جدیدی از مبارزه با تهدیدهای مشترک را الزامی ساخته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала