نود و هشت درصد نیروهای پولیس محلی تجهیز شده‌اند

© Photo / کسرانود و هشت درصد نیروهای پولیس محلی تجهیز شده‌اند
نود و هشت درصد نیروهای پولیس محلی تجهیز شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های وزارت امور داخله می‌گویند نیروهای پولیس محلی که در تامین امنیت برخی از مناطق نقش مهمی طی سال‌های اخیر ایفا کرده‌، نود و هشت درصد شان طی یک سال اخیر تجهیز و تمویل شده‌اند.

سالم احساس معاون معینیت ارشد امنیتی وزارت امور داخله، امروز در یک نشست خبری گفت که در حال حاضر نیروهای پولیس محلی از امکانات و تجهیزات خوبی برخوردار هستند. آقای احساس گفت: «فعلا نیروهای پولیس محلی ما از نقطه نظر تجهیزات تقریبا نود و هشت درصد اکمال شده‌اند. یونیفورم، البسه، واسکت زرهی، کلاه زرهی، موترسایکل، وسایط و دیگر تجهیزات و امکاناتی که در تشکیل برای شان در نظر گرفته شده است، به همکاری جامعه جهانی به ویژه ماموریت حمایت قاطع تجهیز شده‌اند و از این مساله ما با کدام مشکلی نداریم.»

پولیس محلی افغانستان نزدیک به شش سال قبل به منظور تامین امنیت ساحات و مناطق ناامن به کمک مالی جامعه جهانی ایجاد شد. این نیروها که اکنون شمارشان به سی هزار تن می‌رسد، در 179 ولسوالی در سی ولایت حضور دارند. تنها در ولایت‌های بامیان، پنجشیر، خوست و نیمروز نیروهای پولیس محلی حضور ندارند. مقام‌های وزارت امور داخله می‌گویند که نیروهای پولیس محلی نزدیک به چهل درصد خاک افغانستان را تحت پوشش امنیتی خود دارند.

این نیروها از میان مردم برای تامین امنیت مناطق خودشان استخدام می‌شوند. پس از استخدام افراد جدید در صفوف پولیس محلی، چند مدتی یک دوره آموزشی را می‌گذارند. هدف اصلی از ایجاد پولیس محلی، شریک ساختن مردم در تامین امنیت مناطق خودشان بوده است.

سالم احساس همچنین گفت که برخلاف گزارش‌ها و ادعاهایی که قبلا در مورد پولیس محلی صورت می‌گرفت، اکنون اصلاحات لازم در صفوف این نیروها بوجود آمده و نزدیک به نود و پنج درصد این نیروها تحت نفوذ هیچ شخص زورمند و گروهی قرار ندارند. پیش از این گزارش‌هایی وجود داشت که شماری از زورمندان و فرماندهان جهادی سابق، افراد و نیروهای شان را در صفوف نیروهای پولیس محلی جا زده‌ و از دستور دولت سرپیچی می‌کنند. آقای احساس در این مورد گفت: «یک تعداد از نیروهای پولیس محلی ما در بعضی از قریه‌جات و ولسوالی‌ها خلاف طرزالعمل ایجاد شده بودند و یا هم تحت تاثیر یک تعداد از زورمندان بودند که در این رابطه اصلاحات جدی و خوبی صورت گرفته و فعلا ما به اطمینان گفته می‌توانیم که نود و پنج درصد پولیس محلی ما از این نقطه نظر خلاص هستند و تحت تاثیر کسی نیست و مستقیما تحت تاثیر و امر قانون و طرز‌العمل پولیس است. پولیس محلی ما در تمام ولایات فعلا تحت امر قوماندانان امنیه ولایات و ولسوالی‌ها قرار دارند.»

اخراج نافرمان‌ها

در همین‌حال، جنرال علی‌شاه احمدزی رییس پولیس محلی می‌گوید که در نتیجه انجام اصلاحات در صفوف نیروهای پولیس محلی در سراسر افغانستان، هزار و سه‌صد و پنجاه تن از سربازان پولیس محلی که تحت نفوذ زورمندان و فرماندهان جهادی سابق قرار داشتند، از صفوف این نیروها بیرون کشیده شده‌اند. به گفته، این افراد بیشتر نافرمانی کرده و بدنبال برآورده کردن اهداف زورمندانی که به کمک شان وارد صفوف پولیس محلی شده، بوده‌اند.

آقای احمدزی گفت که این افراد پس از ارزیابی‌ها مشخص شد که تحت نفوذ اشخاص و افراد زورمند قرار داشته و در نتیجه نفوذ همین زورمندان وارد صفوف نیروهای پولیس محلی شده‌اند. وی همچنین تاکید کرد که در نتیجه این اصلاحات، نزدیک به هزار و پنج‌صد تن دیگر نیز بدلیل ناتوانایی شان در انجام مسوولیت‌های شان از کار برکنار شده‌اند.

رییس پولیس محلی افغانستان همچنین تاکید کرد که صفوف این نیروها از وجود افراد زیر هجده سال و بالاتر از پنجاه سال نیز تصفیه شده است. به گفته او، براساس طرزالمعل تشکیلاتی پولیس محلی، افراد زیرسن و بالاتر از پنجاه سال نمی‌توانند وارد این تشکیلات شوند. وی تاکید کرد که 108 ماموران پولیس محلی که در ولایت‌های کندز، بغلان، لغمان، فراه، کاپیسا، لوگر، ارزگان، زابل،‌پکیتا و کنرها به نقض حقوق بشر و دیگر جرایم جنایی متهم شده بودند نیز به نهادهای عدلی و قضایی افغانستان معرفی شده‌اند. وی تاکید کرد که تا ختم ماه میزان امسال، سه ماه بعد، نفوذ زورمندان در صفوف نیروهای پولیس محلی به صفر خواهد رسید.

جنرال علی‌شاه احمدزی از کاهش چهل درصدی تلفات نیروهای پولیس محلی نیز خبر داد و گفت که تجهیز و آموزش این نیروها باعث شده تا میزان تلفات شان در جنگ‌ها کاهش یابد. به گفته او، هرچند طی یک سال اخیر میزان ناامنی‌ها در کشور بالا بود، اما بدلیل این‌ که نیروهای پولیس محلی از تجهیزات و آموزش‌های لازم برخوردار شده‌اند، تلفات شان به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала