افغانستان در نشست وارسا به خواست خود رسید

© Sputnik / Aleksey Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر افغانستان در نشست وارسا به خواست خود رسید
افغانستان در نشست وارسا به خواست خود رسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دولت افغانستان پیش از برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان ناتو در وارسا، انتظار داشت تا اعضای این سازمان و دیگر متحدانش در افغانستان، تا سال 2020، حداقل سالانه پنج میلیارد دالر به منظور حمایت و تقویت نیروهای امنیتی این کشور کمک کنند.

سران کشورهای عضو ناتو با برگزاری نشستی در روزهای جمعه و شبنه، به درخواست دولت افغانستان جهت تمویل نیروهای امنیتی این کشور تا سال 2020 لبیک گفته و همچنین ماموریت نیروهایش را تا سال 2017 تمدید کردند.

براساس تعهداتی که در وارسا صورت گرفته است، قرار است یک میلیارد دالر از سوی اعضای سازمان ناتو و سه و نیم میلیارد دالر دیگر از سوی ایالات متحده امریکا در هر سال تا 2020 به منظور حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان کمک شود.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در گزارشی از نشست سران ناتو در وارسا، می‌گوید که در این نشست بر حمایت دوامدار از نیروهای امنیتی افغانستان تاکید شد. براساس این گزارش، اعضای ناتو گفته‌اند که تا سال 2020 به تمویل، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهند. دفتر ریاست جمهوری در گزارش خود می‌افزاید: «همچنان در این نشست، در مورد تامين و تمديد تعداد ١١ هزار نيروی بین‌المللی بدون قيد زمانى به اساس شرايط امنيتى افغانستان، فیصله صورت گرفت.»

مقام‌های دولت افغانستان از اعلام حمایت ناتو و دیگر شرکای بین‌المللی‌اش استقبال کرده می‌گویند که همکاری این سازمان در افغانستان قابل لمس است.

اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان،‌ روز شنبه در سخنرانی خود در جمع سران کشورهای عضو ناتو در وارسا گفت که با حمایت این سازمان از نیروهای امنیتی افغانستان، ماموریت جنگی نیروهای ناتو در این کشور برای همیشه‌ به پان می‌رسد. براساس اعلامیه‌ای که توسط دفتر ریاست جمهوری افغانستان منتشر شده است، آقای غنی گفت: «از برکت سرمایه‌گذاری مشترک‌ روی نهادهای امنیتی ما، امروز من و رییس اجراییه داکتر عبدالله، با اطمینان گفته می‌توانیم که ماموریت محاربوی ناتو در افغانستان برای همیش به پایان رسیده است. این اطمینان ما از قاطعیت ملی و مشارکت سازنده بین دولت وحدت ملی و ناتو نشاَت می‌گیرد.»

رییس جمهور غنی افزود که با امضای موافقت‌نامه امنیتی میان افغانستان و امریکا و همچنین موافقت‌نامه دوجانبه افغانستان و ناتو در نخستین روزهای آغاز به کار حکومت وحدت ملی، فضای احترام و اعتماد متقابل میان دولت افغانستان و همکاران بین‌المللی‌اش بنیاد گذاشته شد. به گفته او، تمدید ماموریت حمایت قاطع، تمدید حضور نیروهای امریکایی تا اخیر سال 2016 میلادی، نشانه‌ای از اعتماد بوجود آمده میان جامعه جهانی و افغانستان است.

موج پنجم خشونت

رییس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در جمع سران کشورهای عضو ناتو همچنین از تهدیدهای جدید در منطقه و جهان به عنوان «موج پنجم خشونت‌ها» یاد کرده گفت: «همزمان با مبارزه پیگیر با تروریزم، ما افغان‌ها همدردی و دلسوزی خاصی با قربانیان موج پنجم خشونت سیاسی داریم، موجی که جهان به هم تنیدهء ما را تهدید می‌کند. بهم تنیدگی جهان همزمان آسیب‌‌‌پذیری جمعی ما را از ناحیه خطر جدید افزایش می‌دهد. ما به این باوریم که اشکال و طرق خشونت سازمان‌یافته امروزی از امواج قبلی خشونت در طول تاریخ مانند انارشیزم، ضداستعمارگری، تروریزم دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی و خشونت جنبش‌های هویت و قوم محور دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی الهام می‌گیرد. مناسبات تنگاتنگ میان شبکه‌های اقتصاد جرمی —جنگ‌ها روی منابع طبیعی، مواد مخدر و سیاست جرمی، موانع را در برابر امنیت جهانی در میان مدت ایجاد کرده است.»

با این‌حال، اشرف‌غنی تاکید کرد باوجود تحمیل شدن جنگ بالای مردم افغانستان،‌ اما دولت این کشور صلح را در صدر برنامه‌های کاری خود قرار داده است. اشرف‌غنی گفت که جنگ جاری در افغانستان ابعاد مختلف دارد و از القاعده، داعش تا گروه‌های تروریستی‌ای که به گفته او از آسیای مرکزی نشات می‌گیرند شامل هستند. وی از تلاش‌های منطقوی دولت افغانستان برای تامین صلح در این کشور یاد آوری کرده اما گفت که در میان کشورهای منطقه تنها پاکستان مستثنا است. رییس جمهور غنی گفت: «ابتکارات منطقوی ما با همسایه‌ها باعث همکاری های قابل ملاحظه گردیده و نتایج ملموس را در پی‌داشته‌اند. تنها پاکستان از این میان مستثنا است که با وجود تعهدات واضح در مذاکرات چهارجانبه صلح، تفکیک خطرناک آنها میان تروریستان خوب و بد، هنوز در عمل به قوت خود باقی است. مشکل کلیدی میان دولت‌های همسایه عبارت از نبود قوانین بازی توافق شده، می‌باشد. از این رو ما در صدد دریافت حمایت جهان و منطقه هستیم تا با گذاشتن این قوانین به هماهنگی و امنیت همگانی دست یابیم.»

همچنین باراک اوباما رییس جمهور امریکا نیز که در نشست سران کشورهای عضو ناتو در وارسا حضور داشت،‌ گفت که امریکا بالای حکومت و رهبری افغانستان باور دارد. اوباما افزود که دست‌آوردهای حکومت افغانستان در دو سال گذشته قابل قدر است و این دست‌آوردها و تلاش‌ها باور امریکا و سایر کشورهای جهان را افزایش داده است. وی تاکید کرد که ایالات متحده امریکا از حکومت و مردم افغانستان حمایت می‌کند.

همچنان دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز در این نشست گفت که افغانستان در بیشتر عرصه‌ها دست‌آوردهای خوبی داشته است. آقای کامرون از مصوونیت افغانستان به عنوان مصوون ماندن کشورهای اروپایی یاد کرده گفت: «امنیت افغانستان در حقیقت امنیت ماست و ما هرگز افغانستان را تنها رها نمی‌کنیم که به پناهگاه تروریستان مبدل گردد.»

انگلا مرکل نخست وزیر آلمان نیز در سخنرانی خود با ستایش از تلاش‌ها و کارکرد حکومت افغانستان، گفت که آلمان تا هر زمانی که ضرورت باشد در کنار مردم افغانستان باقی می‌ماند. وی تاکید کرد که همکاری‌های آلمان در بخش‌های مختلف به افغانستان ادامه خواهد یافت. خانم مرکل گفت: «نمی‌گذاریم که افغانستان دوباره به پناهگاه تروریستان مبدل گردد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала