اشرف‌غنی: ما و دنیا کاملا در یک فضای اعتماد قرار داریم

© Press-service of the President of Ukraine /  مراجعه به بانک تصاویر اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان
اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، با استقبال از تجدید تعهد جامعه جهانی برای حمایت از نیروهای امنیتی این کشور، می‌گوید که دولت افغانستان و دنیا در یک فضای «کاملا» اعتماد و همکاری قرار دارند.

نشست سران کشورهای عضو سازمان ناتو روزهای جمعه و شنبه گذشته در شهر وارسا پایتخت پولند برگزار شد. در این نشست، سران این سازمان و دیگر شرکای بین‌المللی‌اش اعلام کردند که نیروهای امنیتی افغانستان را تا سال 2020 حمایت مالی می‌کنند. همچنین شرکت‌کنندگان این نشست ماموریت نیروهای نظامی شان را تا سال 2017 در افغانستان تمدید کردند.

آقای غنی که امروز در یک نشست خبری در کابل در مورد نتایج نشست سران کشورهای عضو سازمان ناتو و دیگر شرکای بین‌المللی این سازمان صحبت می‌کرد، افزود که قهرمانی نیروهای امنیتی افغانستان از عوامل جلب و تجذب توجه جامعه جهانی به افغانستان بود. رییس جمهور افغانستان گفت: «ما و دنیا کاملا در یک فضای اعتماد و همکاری قرار داریم. ما منافع ملی خود را با منافع بین‌المللی یکجای ساختیم. هدف ما تحکیم یک نظام مردم‌سالار است که قانون اساسی ما عملی شود و تمام اقشار افغانستان خود را در یک مملکت واحد ما بحیث افغان‌هایی که حقوق و وجایب مساوی داریم، ایجاد کنیم.»

اشرف‌غنی در این کنفرانس خبری افزود که قهرمانی نیروهای امنیتی این کشور، افزایش عواید داخلی، اصلاحات در برخی از زمینه‌ها و رویدست گرفتن اقدامات جدید به منظور ریشه‌کن ساختن فساد اداری در افغانستان، از جمله عواملی بودند که باعث شد تا جامعه جهانی بار دیگر بالای دولت افغانستان اعتماد کرده و کمک‌های شان را تمدید کند. وی تاکید کرد که اجماع مردم افغانستان برای تامین صلح در این کشور نیز از دیگر عوامل جلب و جذب کمک‌های بین‌المللی در افغانستان بود. آقای غنی می‌گوید که دولت و مردم افغانستان خواهان تامین صلح هستند، اما باید این روند براساس ارزش‌های قانون اساسی و حفظ منافع تمام مردم صورت گیرد.

رییس جمهور غنی همچنین گفت که در نشست وارسا دولت افغانستان نیز تعهداتی به جامعه جهانی ارایه کرده است. به گفته او، تعهداتی که خود مردم افغانستان نیز خواهان اجرا شدن آن هستند. رییس جمهور افغانستان می‌گوید که قانونمند، موثر و شفاف‌ ساختن نیروهای امنیتی به ویژه انجام اصلاحات لازم در صفوف نیروهای پولیس،‌ مبارزه جدی‌تر با فساد اداری، توجه به حقوق زنان و کودکان از شرایط مهم جامعه جهانی برای کمک به افغانستان است. آقای غنی گفت که نیروهای اردوی ملی به عنوان یک نیروی قابل اعتماد در نزد جامعه جهانی اند، اما نیروهای پولیس تاکنون مشکلات خود را دارند. رییس جمهور غنی می‌گوید: «پیام هم مردم ما و هم جامعه جهانی این است که پولیس ما به اصلاحات گسترده ضرورت دارد و این اصلاحات گسترده را ما انجام می‌دهیم. چون بالای پولیس شش سال بعدتر سرمایه‌گذاری صورت گرفت، مشکلات خود را داشت. دوم این‌ که ایجاد یک پولیس دشوارتر از ایجاد اردو است. چون پولیس نشان دهنده چهره حاکمیت دولت بر مردم، مخصوصا برضعیف‌ترین اقشار است و پولیس باید به طرف حاکمیت قانون برود.»

انزوای حامیان تروریزم

اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، در کنفرانس خبری امروزی خود در باره گفتگوهایش با رهبران کشورهای عضو ناتو در وارسا، در مورد عدم همکاری و صداقت دولت پاکستان در تامین صلح در افغانستان نیز معلومات داد و گفت که دولت افغانستان صداقت خود را برای ایجاد روابط میان دو دولت بارها ثابت کرده است. آقای غنی گفت که جامعه جهانی صداقت افغانستان را در ایجاد روابط با پاکستان درک کرده و به همین دلیل افغانستان محراق همکاری‌های بین‌المللی تبدیل شده است. رییس جمهور افغانستان گفت: «جای خوش‌بختی است که امروز افغانستان در محراق همکاری‌های بین‌المللی است و کسانی‌که در افغانستان همکاری نکردند در حالت انزوا هستند. انزوا موجب این شده که این‌ها باید راجع به آینده فکر کنند. بازهم تکرار می‌کنم که افغانستان مناسبات نیک یعنی دولت با دولت با پاکستان می‌خواهد، اما چند نقطه باید اساسی باشد. اول این‌که افغانستان پنج‌هزار سال تاریخ دارد، حاشیه و عمق استراتیژیک هیچ مملکتی نبوده و تا ابد نخواهد بود. حاکمیت ملی افغانستان را هر همسایه باید احترام بکند. هر کس که در مسایل امنیتی ما مداخله می‌کند و گروه‌های شورشی را در بغل خود می‌گیرد، پیام ما برای شان واضح است که این ملت مقابل تان نفرت پیدا می‌کند.»

رییس جمهور غنی همچنین گفت که دولت افغانستان انتظار ندارد تا دولت پاکستان در تامین صلح کمک کند، بلکه انتظار دارد تا گروه‌ها و افرادی را که خواهان تامین صلح در افغانستان نیستند، از خاک خود بیرون کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала