2016 خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان

© Photo / کسرا2016 خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان
2016 خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: کمیته مصوونیت خبرنگاران در افغانستان، با انتشار گزارشی از موارد خشونت‌ها علیه خبرنگاران طی شش ماه اخیر در این کشور، از 2016 به عنوان خونین‌ترین سال برای خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌یی در افغانستان یاد کرده است.

این گزارش که امروز منتشر شد، در آن آمده است که میزان خشونت‌ها شامل قتل، تهدید و زخمی شدن خبرنگاران در شش ماه نخست امسال در مقایسه با شش ماه نخست سال 2015، سی و هشت درصد افزایش یافته است.

کمیته مصوونیت خبرنگاران در گزارش خود می‌افزاید که از آغاز سال 2016 تاکنون ده تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی در افغانستان به قتل رسیده‌اند. این نهاد حامی حقوق خبرنگاران می‌افزاید که طی شش ماه گذشته سی و نه مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده است.

نجیب‌الله شریفی رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران، امروز در یک نشست خبری با اعلام گزارش شش ماهه این نهاد در مورد خشونت‌ها علیه خبرنگاران، گفت که بیشتر موارد خشونت‌ها علیه خبرنگاران توسط منسوبان و نهادهای حکومتی اعمال شده است. آقای شریفی افزود که سی و نه درصد از سوی منسوبان حکومتی، سی درصد از سوی گروه طالبان و شانزده درصد هم از سوی افراد ناشناس اعمال شده است.

رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران افزود که میزان خشونت‌ها و تهدیدها علیه خبرنگاران از سوی گروه طالبان افزایش یافته است. نجیب‌الله شریفی از افزایش تهدیدها علیه خبرنگاران ابراز نگرانی کرده گفت که ماهیت تهدیدهای طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی و افراطی تغییر کرده و جدی‌تر شده است. وی افزود: «بدلیل این که طالبان مسوول 9 مورد قتل خبرنگاران می‌باشند، خشونتی که از جانب آن‌ها اعمال می‌گردد به مراتب شدیدتر و خونین‌تر است.»

کمیته مصوونیت خبرنگاران می‌گوید که هرچند ریاست جمهوری در زمینه بهبود وضعیت و فضای کاری خبرنگاران دستوراتی نیز صادر کرده است، اما تاکنون در وضعیت خبرنگاران بهبودی رونما نشده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала