روسیه: سامانه راکتی امریکا را در صورت جنگ با ناتو نابود می کنیم

© Fotolia / pavalenaنقشه فدراسیون روسیه
نقشه فدراسیون روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرويس خارجي: دريادار ولاديمير کومويدوف رييس کميسيون امور دفاعي مجلس دوماي روسيه اعلام کرد که با برنامه ريزي انجام شده، نخستين اقدام مسکو در يک نبرد احتمالي با ناتو حمله به سامانه راکتی امريکا در اروپا است.

کومويدوف با اشاره به تصميم هاي نشست سران 28 کشور عضو ناتو در ورشو پايتخت لهستان که ديروز پايان يافت، گفت: امريکا با استقرار سامانه دفاع راکتی در کشورهاي شرق اروپا، اين منطقه را گروگان طرح هاي نظامي خود کرده است.وي افزود: سامانه پدافند موشکي ايجاد شده در شرق اروپا از سوي امريکا آماده باش جنگي دارد و براي هدف اصلي يعني نابودي م راکت هاي روسي آماده شده است.وي ادامه داد: اين سامانه عليه توانمندي هاي راکتی — اتمي روسيه هدف گيري شده و ادعاي تهديد ايران و عراق براي توجيه استقرار آن در شرق اروپا فقط يک بازي بود.کومويدوف گفت: اگر سامانه پدافند راکتی امريکا وارد مرحله عملياتي شود، موشک هاي تاکتيکي روسيه دستور شکستن ديواره آن را در شرق اروپا دريافت مي کنند که در واقع فرمان حمله است.دريادار کومويدوف تاکيد کرد که اکنون فقط زمان آماده بودن براي اقدام است و اگر دستور پرتاب داده شود، موشک هاي روسيه مراکز استقرار بخش هاي سامانه راکتی امريکا را در شرق اروپا هدف قرار خواهند داد. 
ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت خارجه روسيه هم در واکنش به تصميم هاي نشست سران 28 کشور عضو ناتو در ورشو ضمن تاکيد بر اينکه اقدام هاي لازم را براي حفظ موازنه قوا و رفع تهديدهاي نظامي غرب انجام خواهد داد، اعلام کرد: پاسخ مناسب مسکو به ناتو حتمي است. وي گفت: مسکو با دقت تمامي اقدام هاي ناتو را زير نظر دارد و براساس تاکيدهاي قبلي نيز تدابير لازم در قبال رويکردهاي ناتو بکار گرفته خواهد شد. وي افزود، تحرکات ناتو در مرزها نگران کننده است و علت اين اقدام ها را نمي دانيم و از ديدگاه ما تنها انگيزه 
مي‌تواند کارزار اطلاعاتي عليه روسيه باشد تا کشورهاي عضو ناتو مسکو را تهديد بدانند. 
در اين حال باراک اوباما رييس جمهوري امريکا که در نشست سران 28 کشور عضو ناتو سخت ترين مواضع را عليه روسيه اعلام کرد، همکاري ناتو با روسيه را ممنوع کرد و گفت: کشورهاي عضو ناتو تا اجراي کامل توافقنامه مينسک (حل درگيري هاي اکراين) نبايد با مسکو سر وکار داشته باشند. اوباما تاکيد کرد که مسکو از جمله تهديدهاي اصلي براي ناتو به شمار مي رود. رييس جمهوري امريکا گفت: نشست ناتو — روسيه که چهارشنبه برگزار خواهد شد، به معناي بازگشت روابط با مسکو به دوران قبل از بحران اوکراين نيست. اوباما گفت: امريکا هميشه در کنار متحدانش در ناتو و اروپا مي‌ايستد.
در چنين شرايطي آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي سابق ناتو را به آماده شدن براي عمليات تهاجمي عليه روسيه متهم کرد. ميخائيل گورباچف، از تصميم اين ائتلاف براي استقرار 4000 نيروي بين‌المللي بيشتر در شرق اروپا انتقاد و گفت: ناتو مقدمات براي گسترش جنگ سرد به جنگ گرم را آغاز کرده است و تمامي لفاظي‌ها در ورشو خبر از تمايل اعلان جنگ به روسيه مي‌دهد. 
آن‌ها فقط درباره دفاع حرف مي‌زنند اما در حقيقت براي عمليات تهاجمي آماده مي‌شوند. گورباچف گفت: اگر اين بحران به تدريج به يک جنگ ديگر گسترش يابد، اين آخرين جنگ جهاني خواهد بود. من معتقدم که اروپا و حتي جهان در حال تجزيه است. 
در تحولي ديگر پس از آن که کاخ سفيد اعلام کرد، به دو کارمند سفارت روسيه دستور داده است واشنگتن را ترک کنند، روس‌ها نيز در اقدامي مشابه دو ديپلمات امريکايي را اخراج کردند. 
سرگئي ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه گفت: هر دو کارمند سفارت امريکا به دليل فعاليت هاي
‌مغاير با رفتار ديپلماتيک اخراج شده‌اند. پيش از اين، وزارت خارجه آمريکا اعلام کرده بود که پس از حمله يک پوليس روسي به يک ديپلمات امريکايي در مسکو در ماه گذشته، واشنگتن دو مقام روسي را در واکنش به اين حادثه اخراج کرده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала