وزیر امور زنان به مقامش ابقا شد

© Flickr / New Zealand Defence Forceافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: دلبر نظری وزیر امور زنان که بدلیل کم‌کاری و عملکردهای غیرقانونی در این وزارت از سوی اعضای مجلس نمایندگان مورد استیضاح قرار گرفته بود، دوباره به مقامش ابقا شد.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان، پس از ختم راگیری در مورد رد یا تایید صلاحیت وزیر امور زنان، در جلسه عمومی امروز گفت: «در ارتباط به استیضاح وزیر صاحب امور زنان، ما به طرف بررسی اعتماد و عدم اعتماد رفتیم؛ 68 رای رد و 51 رای تایید بدست آورد، بنا وزیر صاحب محترم امور زنان کماکان به وظیفه خود منحیث وزیر ادامه می‌دهد.»

اعضای مجلس نمایندگان نزدیک به دو هفته پیش طرح استیضاح دلبر نظری را ریخته بودند. اعضای این مجلس، خانم نظری را در جلسه عمومی امروزی مجلس فراخوانده و پس از ارایه جوابات به سوالات نمایندگان، برای رد و یا تایید صلاحیت‌هایش صندوق گذاشتند. برخوردهای غیرقانونی، افزایش موارد خشونت‌ علیه زنان و بی‌توجهی به وضعیت زنان، از سوال‌های عمده اعضای مجلس نمایندگان از دلبر نظری بود. با آنکه پاسخ‌های خانم نظری نتوانست قناعت اعضای مجلس را فراهم کند،‌ با آنهم مجلس نمایندگان موفق به رد صلاحیت وزیر امور زنان نشد.

دلبر نظری می‌گوید که او برای کاهش خشونت‌ها علیه زنان تلاش‌های زیادی کرده و حتا از گروه طالبان خواست تا کسانی را که علیه زنان اعمال خشونت می‌کنند، به دادگاه بکشانند. وی گفت: «وظیفه ما فقط دادخواهی است، ما دادخواهی کردیم و سر نهادهای دولتی صدا کردیم. در پهلوی آن سرطالبان هم صدا کردیم و برای شان گفتیم که اگر شما پیرو عنعنات، رسم و رواج‌ها نیستند، پس چرا در ساحات تحت کنترول خود خواهران ما را تیرباران می‌کنید؟ گفتیم که خواهران ما را سنگسار نکنید و عاملان خشونت را جزا بدهید.»

وزیر امور زنان همچنین گفت که وی به عنوان «یک مادر» با زنان قربانی برخورد کرده است.

در همین‌حال، شکیبا هاشیمی از اعضای مجلس نمایندگان، می‌گوید که پاسخ‌های دلبر نظری برایش قناعت بخش نبود. وی گفت: «جناب وزیر صاحب به کدام جرأتی می‌گوید که او از طالبان خواهش کرده تا عاملان خشونت علیه زنان را جزا بدهند. قوه قضاییه ما یک نهاد مستقل است، ما دادگاه عالی، سارنوالی و قانون جزا داریم. وقتی‌ که ما به مخالفان مسلح کشور پناه می‌بریم چطور از وی دفاع کنیم؟»

وزارت امور زنان از جمله وزارت‌های نو تاسیس است. این وزارت پس از سقوط طالبان به منظور توجه بیشتر به وضعیت عمومی زنان ایجاد شد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала