دولت افغانستان: اوضاع ترکیه را به دقت دنبال می‌کنیم

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که این کشور وضعیت جاری در ترکیه را با دقت دنبال کرده و گزینه‌های کودتای نظامی را مانع اصلی در برابر مردم سالاری، ثبات و توسعه می‌داند.

دفتر ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای می‌گوید: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان جریانات جاری در ترکیه را بادقت تمام دنبال می‌کند و به این باور است که مردم و حکومت افغانستان تجربه‌های تلخ کودتاها را در خاطره و اذهان خود داشته و نظام‌های بر آمده از آرای مردم را موثرترین شیوه برای انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز می‌دانند.»

دفتر ریاست جمهوری در این اعلامیه خود از تلاش‌ها برای کودتا در ترکیه ابراز نگرانی کرده می‌گوید که دولت افغانستان انتظار دارد حکومت برآمده از آرای مردم در ترکیه پابرجا بماند.

 همچنین عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز در واکنش به تلاش کودتا در ترکیه ابراز تاسف کرده و تلاش نظامیان آن کشور برای کودتا را غیرمشروع توصیف کرده است. دفتر ریاست اجراییه در اعلامیه‌ای می‌گوید: «حکومت افغانستان با ایمان راسخ به مردم‌سالاری٬ اراده ملت‌ها و انتخاب حکومت‌ها از طریق انتخابات و رای آزاد شهروندان٬‌ مخالف هرنوع کودتا و اعمال قدرت از راه‌های غیرمشروع و غیر دموکراتیک است. به این اساس٬‌ کودتای ناکام در ترکیه را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند و حمایت و پشتیبانی خویش را از رییس جمهور اردوغان٬ حکومت و مردم ترکیه در این لحظات حساس و تاریخی اعلان می‌کند.»

اخیرا شماری از نظامیان ترکیه زمانی که رجب طیب اردوغان رییس جمهور آن کشور در تعطیلات به سر می‌برد، اقدام به کودتای نظامی کردند. براساس گزارش‌ها در نتیجه این تلاش‌ها تاکنون صدها تن کشته و زخمی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала