تجلیل از روز جهانی اهدای خون در کابل

© Photo / کسراتجلیل از روز جهانی اهدای خون در کابل
تجلیل از روز جهانی اهدای خون در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: وزارت صحت عامه افغانستان، همزمان با گرامی‌داشت از روز جهانی اهدای خون، برنامه توزیع تجهیزات طبی جدید را به بانک‌های خون در سراسر این کشور آغاز کرده است.

وزارت صحت می‌گوید که هدف از گرامی‌داشت از روز جهانی اهدای خون، جلب توجه مردم به اهدای خون به نیازمندان است.

به گفته این وزارت، توزیع تجهیزات طبی جدید به بانک‌های خون، این بانک‌ها را قادر می‌سازد تا خون را به صورت مصوون نگهداری و در اختیار نیازمندان قرار دهند.

داکتر محب‌الله زیر رییس عمومی طب معالجوی وزارت صحت عامه گفته است: «با مساعدت مالی سازمان صحی جهان به ارزش بیشتر یک میلیون دالر امریکایی تجهیزات مختلف طبی به شمول لابراتوار و یخچال‌های محافظه خون را خریداری شده که اکنون کار توزیع آن به تمام ولایات کشور عملا آغاز شده است.»

وزارت صحت عامه می‌گوید که خون سالم می‌تواند هزاران نفر را از خطر مرگ نجات دهد. به گفته این وزارت، بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی خود به تزریق خون نیاز پیدا می‌کند. وزارت صحت عامه می‌گوید که این افراد در صورت مواجه شدن با کدام حادثه و یا هم تحت عمل جراحی قرار گرفتن به خون نیاز پیدا می‌کنند.

وزارت صحت عامه تاکید می‌کند که خون دادن نه تنها به صحت انسان سالم ضرر ندارد، بلکه فواید زیادی در بهبود وضعیت صحی شخصی که خون اهد می‌کند، دارد. وزارت صحت در اعلامیه‌ای می‌افزاید: «تحقیقات نشان داده است افرادی که خون اهدا می‌کنند کمتر به امراض قلبی دچار می‌شوند. اهدای خون باعث شادابی و اکسیجن رسانی بهتر نیز می‌گردد.  به همین گونه اهداى خون، سيستم خون‌سازى عضويت بدن را بيشتر فعال ساخته و در تصفيه خون با جگر و گرده‌ها کمک مى‌کند و مقدار خون اخذ شده را دوباره جبران مى‌نماید.»

وزارت صحت می‌گوید که بدن اشخاص سالم قدرت دوباره گرفتن خون را در کمترین وقت دارد و هر مرد سالم میتواند در هر سه ماه و هر خانم سالم در مدت هر چهار ماه خون اهدا نمایند. این وزارت تاکید کرده اشخاصى که از نگاه جسمى و روحى سالم باشند، سن شان کمتر از ١٨سال و بلندتر از ٦٠ سال نباشد، و همچنین زن شان بالاتر از ٥٠ کيلوگرام باشد و مبتلا به کم خونى نباشد، مى‌تواند خون بدهد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала