اگر ترکیه کودتاچیان را اعدام کند، جایی در اروپا ندارد!

© REUTERS / Tumay BerkinЛюди на танке турецкой армии в Анкаре
Люди на танке турецкой армии в Анкаре - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اتحادیه اروپا در ارتباط رویداد های پس از شکست کودتای نظامی و قراین دربارۀ مجازات کودتاچیان بازداشت شده موضع گیری کرد.

العالم: نخست وزیر ترکیه، عاملان کودتای نافرجام را تروریست هایی توصیف کرد که لباس نظامی پوشیده اند و از احتمال اعدام آنها بنا به خواست ملت خبر داد. "بن علی یلدریم" گفت: «کسانی که تلاش کردند در ترکیه کودتا کنند هیچ ارتباطی با نیروهای مسلحی که عاشق وطن و ملت و بیرق کشور هستند ندارند. اینها اعضای یک سازمان تروریستی هستند که دستشان به خون آلوده است و فقط لباس نظامی بر تن دارند».

به گزارش شبکۀ "سی ان ان ترک"، وی خاطرنشان کرد که مردم خواستار اجرای حکم اعدام در مورد کودتاچیان هستند و برآورده کردن این خواسته بر ما واجب است اما نباید در تصمیم گیری شتاب کرد.

از سوی دیگر خانم "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی در اتحادیۀ اروپا در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: «ما معتقدیم که در ترکیه باید میان نیروهای سیاسی گفت و گو و تعامل به وجود آید و قبلا هم گفته بودیم که حفظ نهادهای دمکراتیک از جمله پارلمان ضروریست…اجازه بدهید یک مسأله را توضیح دهم؛ هر کشوری که حکم اعدام را اجرا می کند عضو اتحادیۀ اروپا نخواهد شد».

موگرینی افزود: «ترکیه عضو مهمی در شورای اروپاست و از این رو باید به تفاهمنامۀ اروپاییِ حقوق بشر که به روشنی دربارۀ نفی مجازات اعدام موضع گیری کرده، پایبند باشد. باید اضافه کنم که ما نخستین کسانی بودیم که بر ضرورت وجود نهادهای قانونی برای جلوگیری از بروز کودتا تأکید کردیم، اما این موضوع نمی تواند بهانه ای برای عدم اجرای قانون اساسی باشد و ما روند این ماجرا را — نه فقط به خاطر اتحادیۀ اروپا بلکه به خاطر خود ترکیه و ملت ترکیه — از نزدیک پیگیری خواهیم کرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала