تجدید نظر در روابط ترکیه با امریکا

© REUTERS / Umit Bektasنخست وزیر ترکیه
نخست وزیر ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترکیه از احتمال بازنگری روابطش با آمریکا خبر داد

نخست وزیر ترکیه از احتمال بازنگری در دوستی با آمریکا در صورت خودداری واشنگتن از تحویل فتح الله گولن خبر داد

شبکه العالم: بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در انقره گفت: اگر دوستان ما، از ما شواهد و مدارک برای اثبات دست داشتن (فتح الله گولن، مخالف و رقیب رجب طیب اردوغان) در تلاش برای کودتا در ترکیه می خواهند، دچار ناامیدی خواهیم شد و چه بسا در دوستی خود با آنها تجدید نظر کنیم.

 ترکیه گولن را شخص در پس پرده کودتای نافرجام این کشور می داند. وی گفت که ترکیه تدابیر لازم را برای پایان دادن به همه اقدام های غیرقانونی اتخاذ خواهد کرد و به تحقیق درباره جزئیات این کودتای نافرجام و این که آیا با هماهنگی طرف های خارجی انجام شده است، ادامه خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، یلدریم در پاسخ به سوالی درخصوص گفته های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود کشورش آماده تحویل دادن گولن به ترکیه — در صورت همخوانی مدارک و شواهد انقره با مفاد توافقنامه استرداد افراد مورد پیگرد بین دو کشور- است، گفت که آمریکا با این همه حوادث در ترکیه دیگر چه نوع سند و مدرکی می خواهد؟

یلدریم درباره احتمال بازگرداندن حکم اعدام گفت: ترکیه کشوری برخوردار از حاکمیت قانون است و در چنین کشوری، خواست مردم به منزله دستور برای دولت است.

وی تصریح کرد: پارلمان ترکیه این درخواست را با تمام جزئیات بررسی خواهد کرد و همان طور که می دانید تصویب حکم اعدام نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد و ما در مسیر خواست مردم حرکت خواهیم کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала