سازمان حمایت از کودکان: به ازدواج‌های قبل از وقت پایان بدهید

© Flickr / ResoluteSupportMediaسازمان حمایت از کودکان: به ازدواج‌های قبل از وقت پایان بدهید
سازمان حمایت از کودکان: به ازدواج‌های قبل از وقت پایان بدهید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک،‌کابل: سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، با ابراز نگرانی شدید از کشته شدن زهرا دختر چهارده ساله حامله، از دولت افغانستان جدا خواسته تا به ازدواج‌های قبل از وقت خاتمه دهد.

زهرا دختر نوجوانی بود که اخیرا از سوی خانواده شوهرش آتش زده شد و بدلیل سوختگی‌های شدید جان باخت. زهرا که به اجبار به شوهر داده شده بود، چهار ماهه حامله بود.

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان در اعلامیه‌ای با محکوم کردن قتل زهرا، می‌گوید: «زهرا در زمان ازدواج فقط نه سال عمر داشت و زمانی‌که به آتش زده شد و در یکی از شفاخانه‌های کابل جان داد، چهار ماه حامله بود.»

انا ماریا لاکسسین رییس سازمان حمایت از کودکان در افغانستان، چگونگی ازدواج و قتل زهرا را متاثیرکننده توصیف کرده می‌گوید: «زهرا ظلم و بی‌عدالتی بسیار زیاد را متحمل شده است. سرنوشتی که زهرا به آن دچار شد یکی از بدترین پیامدهای ازدواج‌های قبل از وقت و اجباری می‌باشد. هرچند ما می‌دانیم ازدواج‌های قبل از وقت در افغانستان غیر معمول نیستند و اطفال در نقاط مختلف افغانستان به دلایل مختلف از سوی خانواده‌های‌شان مجبور به ازدواج می‌شوند.»

رییس سازمان حمایت از کودکان همچنین می‌افزاید: «این حادثه نمایانگر نقض جدی حقوق اساسی اطفال است. هنگامی‌که دختران در دوران طفولیت مجبور به ازدواج می‌شوند از حق تعلیم، امنیت و تصمیم گیری محروم می‌گردند. ما نباید اجازه دهيم هیچ طفل دیگرى سر دچار سرنوشت زهرا گردد.»

اخیرا کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز اعلام کرده که رقم ازدواج کودکان زیرسن به ویژه دختران طی سال‌های اخیر بیشتر شده است. این کمیسیون ازدواج اجباری و قبل از وقت کودکان را نقض حقوق بشر توصیف کرده و از دولت خواست تا برای رسیدگی به معضل اقدامات جدی و همه‌جانبه داشته باشد. کمیسیون مستقل حقوق بشر هشدار داد که ازدواج‌های اجباری و قبل از وقت پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیری در قبال دارد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала