مهلت ده روزه کمیسیون خاک‌سپاری مجدد پیکر امیر حبیب‌الله کلکانی به حکومت

© Wikipedia / Afghan governmentپیکر امیر حبیب‌الله کلکانی
پیکر امیر حبیب‌الله کلکانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: کمیسیون اعزاز و خاک‌سپاری مجدد پیکر امیر حبیب‌الله کلکانی، پادشاه سابق افغانستان، به حکومت وحدت ملی ده روز مهلت داده تا برای برگزاری مراسم خاک‌سپاری مجدد پادشاه سابق این کشور فرمان دهد و در غیر این صورت خود شان با یک حرکت «میلیونی» مراسم انتقال پیکر و خاک‌سپاری وی را انجام خواهند داد.

حبیب‌الله کلکانی معروف به «بچه سقاو» در 24 جدی سال 1307 خورشیدی، قدرت را از امان‌الله خان شاه سابق افغانستان بدست گرفت کمتر از یک سال در این کشور پادشاهی کرد. نادرخان پدر ظاهرشاه، در 25 میزان سال 1308 قدرت را از دست حبیب‌الله کلکانی گرفت. با آنکه نادرشاه پس از گرفتن قدرت تعهد کرده بود که حبیب‌الله کلکانی را کار نمی‌گیرد، اما توسط سپاهیانش پس از شکنجه، وی همراه با هفده تن دیگر از یارانش تیرباران شدند. اجساد حبیب‌الله کلکانی و دیگر همراهانش مدتی در چمن حضور کابل به داور آویخته شدند.

با این‌حال، کمیسیون خاک‌سپاری مجدد پیکر حبیب‌الله کلکانی، می‌گوید که این کمیسیون از بهار امسال تا کنون برای تثبیت جایگاه و اعاده حیثیت شاه سابق افغانستان کار کرده و از دولت خواسته تا با صدور فرمانی مراسم خاک‌سپاری مجدد پیکر وی را برگزار نماید.
این کمیسیون در اعلامیه‌ای نوشته است: «از امروز، ٣١ سرطان، تا ده روز ديگر برای حكومت وحدت ملي مهلت داده می‌شود تا جهت مراسم خاك‌سپاری مجدد امير شهيد، فرمان صادر نمايد، در غير آن، كميسيون با نشر فراخوان به ملت افغانستان تاريخ خاك سپاري را اعلام می‌كند و در يك حركت شكوهمند ميليونی، مدنی و مسالمت‌آميز، مراسم انتقال پيكر شهدا و خاك سپاری مجدد را انجام خواهند داد.»

این کمیسیون همچنین تاکید کرده که دولت مسوولیت دارد تا براساس حکم قانون در راستای منافع ملی، به خصوص نسبت به اقوام و طيف‌های اجتماعی مختلف برخورد يك‌سان داشته باشد و به خواسته‌های برحق مردم احترام بگذارد. این کمیسیون تاکید کرده همان گونه كه دولت در جهت اعاده حيثيت ساير زمامداران و رهبرانی كه مستحق آن بودند، به وظيفه خويش عمل نموده است، توقع می‌رود در مورد برگزاری مراسم خاک‌سپاری مجدد حبیب‌الله کلکانی نیز برخورد نماید.

این کمیسیون می‌افزاید: «تمام تلاش‌های كميسيون مردمی مراسم خاك‌سپاری آن است تا اين حركت به گونه مدنی و مسالمت‌آميز انجام يابد، در صورت كه حكومت مطابق انتظارات مردم عمل نكند و مردم خود اقدام به اجرای مراسم مزبور بزنند و در اين حالت اوضاع از كنترول خارج گردد، كميسيون مسووليت نخواهد داشت.»

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала