سمر: کشتار دیروز جنایت جنگی است

© Photo / کسراسمر: کشتار دیروز جنایت جنگی است
سمر: کشتار دیروز جنایت جنگی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق حقوق بشر افغانستان، کشتار معترضان دیروز را جنایت جنگی توصیف کرده می‌گوید که عاملان این کشتار باید مورد پیگرد عدلی قرار بگیرد.

خانم سمر که امروز در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: «براساس ماده هشتم دادگاه جزایی بین‌المللی یا ICC، جز جنایت جنگی محسوب می‌شود و باید مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار بگیرد.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید کرد که دولت افغانستان برای تحت پیگرد قراردادان عاملان این حادثه تروریستی از دادگاه جزایی بین‌المللی کمک بگیرد. داکتر سیما سمر افزود که افغانستان در سال 2003 به دادگاه جزایی بین‌المللی پیوسته و این دادگاه صلاحیت دارد تا به موارد جنایات جنگی در افغانستان نیز رسیدگی کند. وی از دولت افغانستان خواست تا با دادگاه جزایی بین‌المللی در این راستا همکاری کرده و از این دادگاه در خواست کمک کند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که نهادهای عدلی و قضایی افغانستان توانمندی رسیدگی به جنایات جنگی در این کشور را ندارند و از همین‌رو باید از دادگاه جزایی بین‌المللی درخواست کمک شود.

در دو حمله انتحاری دیروز، هشتاد تن از معترضان جنبش روشنایی کشته و 265 تن دیگر زخمی شدند. هزاران تن از هواداران این جنبش، روز شنبه در اعتراض به تصمیم حکومت افغانستان مبنی‌بر انتقال لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر سالنگ به عوض مسیر بامیان، در شهر کابل دست تظاهرات زدند. دو تن از انتحارکنندگان مربوط به گروه تروریستی داعش وارد جمعیت این معترضان شده و دست به انتحار زدند. دولت افغانستان امروز را ماتم ملی اعلام کرده است.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала