سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان در افغانستان چهار درصد افزایش یافته است

© Photo / کسراسازمان ملل: تلفات غیرنظامیان در افغانستان چهار درصد افزایش یافته است
سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان در افغانستان چهار درصد افزایش یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل متحد در افغانستان، با انتشار گزارش نیمه نخست سال 2016 میلادی، از افزایش چهار درصدی تلفات غیرنظامیان در این کشور خبر داده است.

دانیل بل مسوول بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان، امروز با انتشار گزارش شش ماهه این سازمان در مورد تلفات غیرنظامیان در این کشور، در یک کنفرانس خبری گفت که از آغاز سال 2016 تا اخیر ماه جون امسال، یک هزار و 601 غیرنظامی کشته و همچنین سه‌هزار و 565 غیرنظامی دیگر در نتیجه درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی افغانستان و دهشت‌افگنان و همچنین انفجارها و حملات انتحاری زخمی شده‌اند.

خانم بل تاکید کرد که این آمار در مقایسه با شش ماه اول سال 2015 میلادی چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد. او همچنین گفت که میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان از سال 2009 به این سو، به بلندترین رقم رسیده است.

مسوول بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان، افزود که شصت درصد از این تلفات به مخالفان مسلح دولت، بیست و سه درصد به نیروهای دولتی افغانستان و متباقی به گروه‌ها و افراد مسلح ناشناس نسبت داده شده است.

دانیل بل گفت که میزان تلفات غیرنظامیان توسط گروه‌های دهشت‌افگن و مخالف دولت یازده درصد کاهش را نشان می‌دهد اما قم تلفات در نتیجه عملیات‌های نظامی نیروهای امنیتی افغانستان چهل و هفت درصد افزایش داشته است.

مسوول بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که درگیری‌های زمینی، حملات انتحاری، انفجار بمب‌های تعبیه شده و انجام حملات پیچیده توسط دهشت‌افگنان عامل اصلی تلفات غیرنظامیان به شمار می‌رود. به گفته دانیل بل، سیزده درصد غیرنظامیان در نتیجه درگیری‌های زمینی میان نیروهای امنیتی و دهشت‌افگنان قربانی شده‌اند. به گفته او، چهار درصد دیگر عامل تلفات ناشی از انفجار مواد انفجاری باقی مانده از دوران جنگ بوده است.

دانیل بل گفت که در نتیجه فعالیت‌های مسلحانه و خشونت‌آمیز مخالفان مسلح دولت در افغانستان، از آغاز سال جاری میلادی تا اخیر ماه جون 1228 غیرنظامی کشته و 2247 تن دیگر زخمی شده‌اند. خانم بل افزود که میزان تلفات غیرنظامیان توسط مخالفان مسلح دولت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یازده درصد کاهش را نشان می‌دهد و این کاهش ناشی از کمتر شدن انفجار بمب‌های تعبیه شده بوده است. وی تاکید کرد که قتل‌های هدفمند توسط مخالفان مسلح دولت نیز بیست و نه درصد در شش ماه گذشته کاهش داشته است.

دانیل بل می‌گوید که یکی از عوامل کاهش میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه انفجار بمب‌های تعبیه شده ممکن است ناشی از گسترش فعالیت نیروهای امنیتی باشد. به گفته او، افزایش فعالیت‌های نیروهای امنیتی در جهت خنثی‌سازی بمب‌های تعبیه شده یکی از عوامل کاهش تلفات غیرنظامیان در انفجار بمب‌های تعبیه شده می‌‌تواند باشد. وی همچنین افزود که میزان تلفات در نتیجه انجام حملات پیچیده انتحاری و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان شش درصد افزایش یافته است.

زنان و کودکان قربانیان اصلی

مسوول بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان، از زنان و کودکان به عنوان قربانیان اصلی خشونت‌های مسلحانه در این کشور یاد کرده گفت که از هر ده قربانی یک نفر زن است. وی افزود که از هر سه قربانی یک نفرشان کودک است. دانیل بل گفت: «گزارش ما نگرانی‌هایی را در مورد حفاظت از آسیب‌پذیرترین قشر جامعه به ویژه کودکان و زنان ابراز می‌دارد. با وجود کاهش یازده درصدی در میزان تلفات غیرنظامیان در نتیجه فعالیت مخالفان مسلح، از هر ده نفر قربانی یک نفر آن را زن تشکیل می‌دهد. میزان تلفات کودکان به هجده درصد افزایش یافته و تقریبا از هر سه قربانی، یک نفر آن را کودکان تشکیل می‌دهند. کودکانی که در جریان سال 2016 کشته و زخمی شده‌اند، عمدتا در نتیجه درگیری‌های زمینی و آشیای منفجره باقی مانده از جنگ قربانی شده‌اند.»

در همین‌حال، تدامیچی یاماموتو فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور را «شرم‌آور» توصیف کرده می‌گوید، باوجودی که طرف‌های درگیر جنگ بارها به حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید داشته، اما اقدامات شان تاکنون موثر نبوده است. آقای یاماموتو گفت: «شعارهایی که اقدامات لازم در قبال نداشته باشد، دیگر بسنده نیست. رفتار واقعی آنهایی که در درگیر منازعات مسلحانه در افغانستان هستند، معیار سنجش و قضاوت تاریخ و اذهان جمعی مردم افغانستان قرار خواهد گرفت.»

براساس گزارش سازمان ملل متحد، از سال 2009 به این سو شصت و سه هزار و 936 غیرنظامی در نتیجه خشونت‌های مسلحانه در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. در آخرین مورد، روز شنبه، 23 جولای، هفتاد و سه تن از غیرنظامیان در نتیجه انجام دو حمله انتحاری توسط تروریستان داعش در کابل کشته و همچنین نزدیک به سه‌صد نفر دیگر زخمی شدند. به گفته سازمان ملل متحد، حادثه روز شنبه در کابل، مرگبارترین حادثه در افغانستان از سال 2001 به این سو به شمار می‌رود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала