کشف راز کودتا در ترکیه

© REUTERS / Ibraheem Abu MustafaПалестинцы в секторе Газа с плакатами в поддержку Эрдогана после ночной попытки государственного переворота в Турции
Палестинцы в секторе Газа с плакатами в поддержку Эрдогана после ночной попытки государственного переворота в Турции - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افشاگری سازمان اطلاعات انگلیس علیه دولت اردوغان

مکالمه های تلیفونی و الکترونیکیِ کد گذاری شدۀ مسئولین دولت ترکیه هنگام کودتای نافرجام، به دست سازمان اطلاعات بریتانیا افتاد.
العالم: استخبارات بریتانیا فاش کرد که مسئولین ارشد ترکیه پلان کردند که کودتا را به جنبش خدمت (وابسته به گولن) نسبت دهند تا بهانه ای برای سرکوب گستردۀ هواداران این جنبش در نهادهای دولت ترکیه داشته باشند.
مجلۀ آلمانی "فاکس" در خبری تحت عنوان "قدرت و جنون اردوغان" نوشت: «سازمان اطلاعات بریتانیا، مکالمه های کدگذاری شدۀ دولت ترکیه را از نخستین لحظۀ آغاز کودتا در این کشور، تعقیب کرد».
این مجلۀ آلمانی تاکید کرد: «در این مکالمه ها، مسئولین ارشد حکومتی دستور می دهند که فتح الله گولن به عنوان عامل اصلی این کودتا معرفی شود تا امکان سرکوب فراگیر افراد جنبش خدمت فراهم گردد».
جنبش خدمت، گروهی وابسته به فتح الله گولن، میلیاردر ترک است که در پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد.
دولت عدالت و توسعه، جنبش خدمت را بزرگ ترین رقیب خود می شمارد و از نفوذ گسترده هواداران این جنبش در دستگاه ها و نهادهای دولتی به شدت نگران است و همواره به دنبال فرصتی برای سرکوب این افراد بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала