مسکو: اتحادیه اروپا، امریکا و حتی مسکو حق دخالت در سرنوشت اسد را ندارند

© Fotolia / yulenochekkکاخ کرملین مسکو
کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش روزنامه اطلاعات ایران به نقل از سرويس خارجي: رئيس کميته امور بين الملل مجلس سناي روسيه گفت: کناره‌گيري يا ماندن بشار اسد بر سر قدرت در سوريه هيچ ربطي به امريکا و اتحاديه اروپا ندارد و اين مساله فقط به سوري‌ها مربوط مي شود و حتي مسکو هم حق ندارد در اين مساله دخالت کند.

کنستانتين کاساچوف با انتقاد از جنگ پنج ساله ضد سوري مورد پشتیبانی کشورهاي غربي و عربي، ضمن ضروري خواندن همکاري‌هاي ضد تروريستي دمشق و مسکو، گفت: روسيه مخالف حضور طرف‌هاي ديگر در عمليات زميني در سوريه است و فقط ارتش سوريه بايد چنين حمله‌هايي را عليه تروريست‌ها اجرا کند. وي ادامه داد، روسيه در سوريه عمليات زميني اجرا نمي‌کند و با اجراي چنين عملياتي از سوي کشورهاي ديگر هم مخالفت مي کند و خواهان حفظ اقدامات خود و شرکايش در چارچوب قوانين بين المللي است.وي همچنين تاکيد کرد که مسکو هرگونه ائتلاف بين‌المللي رسمي جديد در سوريه را بدون قطعنامه‌هاي مناسب شوراي امنيت يا درخواست رسمي رئيس جمهوري سوريه رد مي‌کند. در اين حال سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه اعلام کرد، درخواست‌ها براي تغيير رژيم در سوريه صرفا از جانب افراد کوته‌بين و بدخواه مطرح مي‌شود. 
وزير خارجه روسيه تأکيد کرد، گروه تروريستي داعش تنها خود را به سرکوب مسيحيان محدود نکرده است و به همين تناسب بلکه بيشتر، سر شيعيان را نيز قطع مي‌کند و همزمان به مقدسات مسيحيان و شيعيان بي‌حرمتي مي‌کند. لاوروف افزود: علاوه ‌براين، اعضاي اين گروه تروريستي معيارهاي خاصي را نيز در خصوص سني‌ها به کار مي‌برند و بسياري از سني‌ها را نيز قبول ندارند. وزيرخارجه روسيه تصريح کرد که ريشه اصلي قدرت داعش را افسران سابق ارتش صدام حسين تشکيل داده‌اند که پيشنهادشان براي به دست گرفتن قدرت در سال 2003 پس از حمله امريکا به عراق رد شده بود. وي تاکيد کرد، کشورش به اعطاي کمک‌هاي انساندوستانه به مردم سوريه ادامه خواهد داد. در چنين شرايطي يک منبع آگاه در روسيه اخبار منتشره درباره توافق امريکا و روسيه يا حتي تفاهم اين دو کشور را درباره مساله سرنوشت بشار اسد، تکذيب کرد. مخالفان سوري مدعي شده بودند که روسيه و امريکا در خصوص سرنوشت بشار و کنارگذاشته شدن وي پس از آغاز دوره انتقالي به توافق رسيده اند.
از طرفي رئيس جمهوري سوريه در ديدار با سر اسقف قبرس تأکيد کرد که يکي از اهداف حملات تروريستي در سوريه گسترش افراط گرايي و هدف قرار دادن بافت اجتماعي متنوع و منسجم آن است. کريسوستوموس نيز در اين ديدار بر اهميت فعاليت براي تحکيم روابط قبرس و سوريه تأکيد و تصريح کرد که اين مسئله براي ملت هر دو کشور سودمند خواهد بود. خبر ديگر اينکه گروهي که «شوراي صلح آمريکا» نام دارد ديروز وارد سوريه شد و با وزير آشتي ملي اين کشور ديدار کرد. «علي حيدر» وزير آشتي ملي سوريه در ديدار با اين هيات امريکايي از مانع‌تراشي کشورهاي غربي در امور آشتي ملي سوريه انتقاد کرد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала