جنبش روشنایی خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد حادثه روزشنبه شد

© Photo / کسراجنبش روشنایی خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد حادثه روزشنبه شد
جنبش روشنایی خواستار تحقیق بین‌المللی در مورد حادثه روزشنبه شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: رهبران جنبش روشنایی با آغاز تحققات هیات حقیقت‌یاب در مورد حادثه خونین روز شنبه در شهر کابل، مخالفت کرده می‌گویند که این جنبش خواهان تحقیقات یک هیات بین‌المللی در مورد چگونگی رویداد تروریستی شنبه هستند.

داوود ناجی از رهبران این جنبش، امروز در یک کنفرانس خبری گفت که حکومت افغانستان که متهم به بی‌توجهی در قبال تامین امنیت هوداران جنبش روشنایی در تظاهرات روز شنبه است، خودش هیاتی را برای چگونگی رویداد خونین اخیر توظیف کرده و این هیات نمی‌تواند بی‌طرفانه تحقیق کنید. داوود ناجی افزود که تمامی اعضای این هیات را مقام‌هایی از حکومت تشکیل می‌دهند و این هیات نمی‌تواند حقایق پشت پرده رویداد خونین اخیر را روشن سازد.

رهبران جنبش روشنایی حکومت افغانستان را متهم کرده که در تامین امنیت تظاهرات کنندگان بی‌توجهی کرده و حالا نیز می‌خواهد با توظیف هیاتی برای حقیقت‌یابی، فریبکاری کند. داوود ناجی می‌گوید که باید برای روشن قضیه یک هیات بین‌‌المللی بیطرف تحقیق کند. وی تاکید کرد که حکومت افغانستان شواهد جرم را از بین برده است. آقای ناجی گفت که تا ساعت دو شب شنبه، معترضان در چوک دهمزنگ حضور داشتند تا به اعتراضات نامحدودشان ادامه بدهند، اما شماری از مقام‌های حکومتی در نزد معترضان آمده و گفته‌اند که برای انجام تحقیقات بهتر باید صحنه خالی باشد. به گفته او، پس از این که معترضان چوک دهمزنگ را تخلیه کردند، نیروهای امنیتی آمده و تمام شواهد جرم را از بین برده و محل رویداد خونین را شسته‌‌اند.

او همچنین گفت که اعضای جنبش روشنایی تا زمانی‌که خواست‌ شان از سوی حکومت به صورت کامل پذیرفته نشود، به مبارزات و دادخواهی خود ادامه بدهند. وی تاکید کرد که تاکنون حکومت افغانستان برمواضع قبلی خود تاکید داشته و طی سه ماه گذشته از آغاز جنجال‌ها در مورد چگونگی انتقال لین برق وارداتی ترکمنستان، از مواضع خود عقب نیشینی نکرده و به خواست‌های مردم پاسخ مثبت نداده است.

داوود ناجی همچنین گفت که هواداران این جنبش در داخل و خارج افغانستان برای دادخواهی گسترده‌تر آمادگی می‌گیرند و قرار است در کنفرانس بروکسل نیز صدای دادخواهی شان را بلند کنند.

در جریان تظاهرات روز شنبه ده‌ها هزار نفر از هواداران جنبش روشنایی در شهر کابل، دو حمله کننده انتحاری مربوط به گروه تروریستی داعش وارد جمعیت معترضان شده و دست به حمله انتحاری زدند. در این حمله بیش از هشتاد نفر کشته و نزدیک به سه صد تن دیگر زخمی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала