گرامی‌داشت از نهمین سال وفات ظاهرشاه در کابل

© Photo / ریاست اجراییهگرامی‌داشت از نهمین سال وفات ظاهرشاه در کابل
گرامی‌داشت از نهمین سال وفات ظاهرشاه در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: از نهمین سال درگذشت ظاهرشاه، پادشاه سابق افغانستان، امروز با برگزاری مراسم ویژه‌ای گرامی‌داشت به عمل آمد.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان در این مراسم از ظاهرشاه به عنوان یک شخص «وطن دوست» و «صادق» یاد کرده می‌گوید که شاه سابق افغانستان حتا در دوران مهاجرت نیز در مورد آینده افغانستان فکر می‌کرد. وی تاکید کرد که ظاهرشاه در دوران حاکمیت خود بنیادهای زیادی در افغانستان بجا گذاشت.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان گفت: «دوره حاکمیت اعلی‌حضرت بابای ملت، در تاریخ افغانستان یک دوره طلایی و آرام بود.»

عبدالله عبدلله می‌گوید که ظاهرشاه از مهاجرت با «عزت و با افتخار» به کشور برگشت و به عنوان یک شخصیت قابل قدر مورد احترام مردم قرار گرفت.

همچنین محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان نیز، در پیامی از ظاهرشاه به عنوان یک شخص «صلح دوست» یاد کرده می‌گوید که حکومت افغانستان مسوولیت دارد تا به تمام «آرمان‌های» شاه سابق رسیدگی کند.

ظاهرشاه آخرین شاه افغانستان،‌ در ماه جون 2007 میلادی در سال 92 سالگی در کابل درگذشت. ظاهرشاه چهل سال در افغانستان پادشاهی کرد و پس از کودتای سردار داوودخان پسر کاکایش، رژیم پادشاهی در افغانستان خاتمه یافت. او از سال 1973 تا 2002 در ایتالیا به سر می‌برد. وی در سال 2002 به افغانستان برگشت و در قانون اساسی جدید افغانستان به وی لقب افتخاری بابای ملت داده شد. جسد شاه سابق افغانستان در کنار مقبره پدرش، در تپه مرنجان کابل دفن شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала