پایان انتظار افغانستان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی

© Sputnik / Ruben SprichWorld Trade Organization (WTO) logo
World Trade Organization (WTO) logo - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار است امروز جمعه، 29 جولای 2016 میلادی، دولت افغانستان پس از سال ها تلاش و انتظار عضویت رسمی سازمان تجارت جهانی یا "دبلیو تی او" را بدست بیاورد.

دولت افغانستان از سال ۲۰۰۳ میلادی تلاش‌هایش برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را آغاز کرد. این کشور توانست در سال ۲۰۰۴ به عنوان عضو ناظر این سازمان پذیرفته شود. اما پس از آن تلاش‌هایش برای به‌دست‌آوردن عضویت کامل و رسمی این سازمان را ادامه داده و سال گذشته توانست موافقت تمامی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی برای پیوستن به این سازمان را بدست آورد.

کشورهای عضو این سازمان بین المللی در هفدهم دسامبر سال 2015 میلادی برای عضویت افغانستان رای مثبت دادند، اما برای بدست آوردن عضویت کامل و رسمی این کشور، برخی از مکلفیت ها و تکلیف هایی نیز برای دولت افغانستان تعیین کردند.

دولت افغانستان برای دست آوردن کامل تا بیست و نهم جولای، یعنی همین روز از اعضای این سازمان مهلت خواست تا قوانین مربوط به تجارت خود را در مطابقت با معیارهای تعیین شده سازمان تجارت جهانی عیار بسازد.

آن طوری که مسوولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گویند، حکومت این کشور توانسته است تا مطابق به خواست ها و معیارهای سازمان تجارت جهانی قوانین از قبل تصویب شده را خود را اصلاح و یاهم قوانین جدیدی طرح و تصویب نماید.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان، می گوید که دولت این کشور سر از روز جمعه، 29 جولای 2016 می تواند از مزایای سازمان تجارت جهانی استفاده کند.

سازمان تجارت جهانی برای پذیرش عضو جدید، شرایط خاصی دارد. در قدم نخست باید تمام اعضای این سازمان با پیوستن یک کشور جدید موافق باشند و از سوی دیگر، کشورهایی که می خواهند عضویت آن را بدست آورند، قوانین و پروسیجر کاری شان را در مطابقت با اهداف و اصول کاری این سازمان عیار سازند. همچنین کشورهای عضو مکلفیت دارند تا تعرفه های گمرکی خود را نیز مطابق به اصول تعیین شده این سازمان عیار سازند.

تاکنون 162 کشور عضویت سازمان تجارت جهانی را بدست آورده اند و دولت افغانستان به این سازمان بین المللی به عنوان یک ابزاری برای رشد اقتصادی خود و همچنین حل اختلافات ترانزیتی و تجارتی با کشورهای همسایه نگاه می کند.

افغانستان با کشورهای همسایه خود به ویژه پاکستان از نگاه ترانزیتی و تجارتی دچار اختلافات زیادی است. بخش عمده کالاهای تجارتی افغانستان از مسیر پاکستان منتقل می شود. پاکستان سال ها قبل عضویت سازمان تجارت جهانی را بدست آورده و دولت افغانستان انتظار دارد که با کسب عضویت رسمی و کامل این سازمان، بتواند به مشکلات ترانزیتی اش با پاکستان از همین طریق پایان دهد. سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان در این باره می گوید: "پس از این ما مشکل ترانزیت با کشورهایی که پیش از این عضویت سازمان تجارت جهانی را داشته اند، نداریم. خصوصا پاکستان که واقعا ما با این کشور مشکل داشتیم. اگر مشکل ما حل نشود، دیگر به گفتگو نیاز نیست تا گفتگوی دوجانبه داشته باشیم. ما اسناد خود را به دادگاهی که در سازمان تجارت جهانی است محول می کنیم و می گویم که فلان کشور در برابر ترانزیت ما مشکل ایجاد کرده و این هم اسنادش."

برخی از کشورهای مهم همسایه شامل ایران، ترکمنستان و ازبکستان که داد و ستد تجارتی و روابط ترانزیتی با افغانستان دارند، تاکنون نتوانسته اند عضویت سازمان تجارت جهانی را بدست آورند. دولت افغانستان از این که توانسته یک گام از این کشورها در پیوستن به سازمان تجارت جهانی جلو بزند، خرسند به نظر می رسد و می گوید که این سه کشور همسایه برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی مکلفیت دارند که خواسته های افغانستان به عنوان یکی از اعضای این سازمان را بپذیرد و بعد شامل "دبلیو تی او" شوند. دولت افغانستان معتقد است که از این طریق می تواند خواست های خود را بالای کشورهای ایران، ازبکستان و ترکمنستان تحمیل کند.

وزارت تجارت و صنایع می افزاید که دولت افغانستان با عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی، انتظار دارد تا در مقایسه با گذشته دو و نیم درصد رشد اقتصادی بیشتری داشته باشد. به گفته مسافر قوقندی، پس از این دولت افغانستان می تواند با بیش از 160 کشور دنیا تجارت مستقیم داشته باشد. او تاکید کرد که صادرات افغانستان افزایش پیدا کرده و بازارهای بیشتری بدست خواهد آورد.

دولت افغانستان از این که بتواند دستش به بازارهای مهم جهانی برسد، پیوستن اش به سازمان تجارت جهانی کمک می کند. اما پایین بودن سطح کیفیت کالاهای صادراتی اش احتمالا دولت افغانستان را از دست یافتن به بازارهای جهانی دل زده کند. کالاهایی که در داخل افغانستان تولید می شود، بجز از اقلام محدود آن توانایی رقابت در بازارهای جهانی را نخواهد داشت و این مساله می تواند خوش بینی ها نسبت به تاثیر سازمان تجارت جهانی بر رشد اقتصادی افغانستان را کمتر سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала