سهم امارات در کودتا ی ترکیه

عضو شوید
ردپای امارات در کودتای نافرجام ترکیه

سایت خبری "میدل ایست آی" بریتانیا به نقل از یک منبع نزدیک به سازمان اطلاعات ترکیه نوشت: امارات به واسطه محمد دحلان، از رهبران فلسطینی در تأمین مقدمات کودتای نافرجام ترکیه سهیم بوده است.

شبکۀ العالم:این سایت انگلیسی نوشت محمد دحلان — که از جنبش فتح جدا شده است — چند هفته قبل از وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، اقدام به انتقال کمک مالی امارات به ترک های کودتاچی کرده است. وی همچنین واسطه ارتباط بین دولت امارات و فتح الله گولن — که در امریکا به سر می برد — بود.

ترکیه، فتح الله گولن را طراح اصلی کودتای نافرجام در این کشور می داند.
به گفته این سایت، منبع یادشده تأکید کرده است که دحلان از طریق یک تاجر فلسطینی مقیم امریکا، در ارتباط بوده است و سازمان اطلاعات ترکیه این ارتباطات را رصد کرده است.
از سوی دیگر رسانه های عربی — که مقر آنها در دبی قرار دارد — همان شب کودتا، یعنی 15 جون به اتفاق از پیروزی کودتا خبر داده بودند. از این گذشته — همانطور که در این سایت آمده — دولت امارات تنها بعد از گذشته 16 ساعت یعنی یک ساعت دیرتر از عربستان، این کودتا را محکوم کرد.
منابع مذکور به این سایت گفتند پس از شکست کودتای نافرجام در ترکیه، امارات، دحلان را اخراج کرده و شروع به ابراز نارضایتی و خشم از او در رسانه ها کرد. اندکی بعد دحلان امارات را به مقصد مصر ترک کرد.
در سایت "میدل ایست آی" آمده است: دحلان که از رهبران سابق جنبش فتح است پیشتر مجبور شده بود نوار غزه و کرانه غربی را ترک کند و تصور می شد که روابط خوبی با محمد بن زاید آل نهیان، ولی عهد ابوظبی دارد و احتمال می رود در چند عملیات در منطقه که امارات طراح و مجری آنها بوده است نقش واسطه را داشته است.
به گفته این سایت، پس از شکست این کودتا، امارات تلاش می کند روابط دوستانه را با انقره از سر بگیرد؛ حتی پلیس امارات دو جنرال ترک را به اتهام دست داشتن در کودتا، در فرودگاه بین المللی دبی دستگیر کرده و تحویل ترکیه داد. این دو جنرال، جاهد باقر، فرمانده نیروهای ترکیه در افغانستان و سرتیپ شنر توبشو، فرمانده دفتر آموزش و پشتیبانی و رایزنی در نیروهای ترکیه در کابل بودند.
"میدل ایست آی" گفت که امارات نگران واکنش رجب طی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از پایان عملیات پاکسازی در صفوف ارتش ترکیه است.
این منبع آگاه به "میدل ایست آی" گفت: "دولت امارات در حال حاضر می داند که اردوغان در اوج قدرت است، اماراتی ها عاشق چشم و ابروی اردوغان نیستند و حتی او را شخصی انتقام جو می دانند که پس از پاکسازی داخلی، به سراغ عوامل خارجی کودتا خواهد رفت."
البته این سایت انگلیسی بر این عقیده است که افشای ارتباطات بین دحلان و تاجر فلسطینی مقیم امریکا احتمالا تبدیل به اهرم فشاری بر واشنگتن خواهد شد تا آن را وادار به تسلیم فتح الله گولن به ترکیه کند. این در حالی است که وزیران خارجه و قضات ترکیه — که حاضرند شخصا برای تحویل گولن به امریکا بروند — طبق قوانین امریکا، نیاز به مدارک قطعی برای اثبات اتهامات وارد شده به گولن دارند.
"میدل ایست آی" افزود که در صورت پشت سر گذاشتن این مشکلات و موانع قانونی، گولن می تواند از خود دفاع کند کما اینکه اتهامات وارد شده به وی بیشتر رنگ و لعاب سیاسی دارند و نمی تواند به محاکمه عادلانه او در ترکیه امیدوار بود. مخصوصا که پس از این کودتا، حدود 2700 قاضی برکنار شده اند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала