در دانشگاه‌های تگزاس دانشجویان مسلح وارد صنف می شوند

© Flickr / mr.smashyEnfield revolver
Enfield revolver - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زادی حمل سلاح سال گذشته با اکثریت آرای جمهوری‌خواهان مجلس ایالتی تگزاس به تصویب رسیده

قانون مناقشه‌برانگیز آزادی حمل سلاح در دانشگاه‌های ایالت تگزاس امریکا به اجرا در آمده است. دانشجویان این ایالت می‌توانند از این پس مسلح در صنف ‌ حاضر شوند. این قانون برای مقابله با حملات جنون‌آمیز احتمالی وضع شده است.
قانون مورد مناقشه آزادی حمل سلاح که سال گذشته با اکثریت آرای جمهوری‌خواهان مجلس ایالتی تگزاس به تصویب رسیده بود، با وجود اعتراض شدید دانشجویان و استادان دانشگاه از اول اوت ۲۰۱۶ به اجرا در آمده است.
در تمام دانشگاه‌های دولتی ۱۴ شهر ایالت تگزاس دانشجویان دارای مجوز حمل سلاح از این پس می‌توانند سلاح خود را برای جلوگیری از ایجاد وحشت پنهان کنند و وارد دانشگاه شوند.
گریگری فنونس رئیس دانشگاه تگزاس در شهر آستین که باید این قانون را علیرغم میل باطنی خود به اجرا درآورد گفته است: جای اسلحه در محیط دانشگاهی نیست. بیشتر استادان و دانشجویان و والدین آنها حمل سلاح در دانشگاه و مدرسه را ناشایست می‌دانند.

Pokemon Go, mobile game from Nintendo - اسپوتنیک افغانستان
یک دانشجو از سنت پترزبورگ با گرفتن تمام پکیمون ها رکورد جهانی برقرار کرد

اما دولت ایالت تگزاس نظری دیگر دارد. دان پاتریک معاون فرماندار ایالت تگزاس معتقد است با اجرای این قانون دانشگاه‌ها در مقابل حملات جنون‌آمیز و افراد مهاجم ایمن‌تر خواهند شد.
او می‌گوید: «افراد بزهکار دیگر پا به مکان‌هایی که افراد به سلاح مجهز هستند نخواهند گذاشت. بگذارید آمریکایی‌ها سلاح حمل کرده و از خود دفاع کنند. تامین امنیت آمریکا تنها از این طریق امکان‌پذیر است».
دانشگاه‌های خصوصی ایالت تگزاس مشمول این قانون نیستند. آنها به دانشجویان اجازه حمل سلاح در کلاس‌های درسی نمی‌دهند. "انجمن دانشجویان موافق با حمل پنهانی سلاح" به شدت از این قانون حمایت می‌کند. این انجمن ۹ سال پیش در پی تهاجم مسلحانه به دانشگاهی در ایالت ویرجینیا که طی آن ۳۲ نفر به قتل رسیدند تشکیل شد.
یکی از دانشجویان می‌گوید: «بیشتر حملات مسلحانه در مدارس و مکان‌هایی اتفاق می‌افتد که در آن حمل سلاح مجاز نیست. این اقدام گامی در جهت حفظ امنیت شهروندان است و حق دفاع شخصی را به آنها خواهد داد».
یکی دیگر از دانشجویان می‌گوید: «من از این‌که در میان افراد مسلح ناشناسی باشم که وابسته به نیروی پلیس نباشند احساس امنیت نمی‌کنم». بیشتر دانشجویان با این نظر موافقند.
به گزارش دویچه وله برخی از استادان خواهان توقف اجرای قانون جدید از طریق اعتراضات مدنی هستند. آنها ضمن ابراز نگرانی می‌گویند این امر باعث می‌شود دانشجویانی که به لحاظ روانی آسیب‌پذیر هستند در آینده مشکلاتی پدید آورند. برای مثال آن‌ها ممکن است بعد از گرفتن یک نمره بد امتحانی دست به اسلحه ببرنند.
Faculty of Biology of Moscow State University - اسپوتنیک افغانستان
ایران و امریکا تبادل دانشجو نخواهند داشت

استیون واینبرگ یکی از برندگان جایزه نوبل و از استادان فیزیک دانشگاه تگزاس مخالفت خود را آشکارا اعلام کرده و گفته است در جلسات درسی او کسی حق حمل سلاح ندارد.
رئیس دانشگاه تگزاس گفته است قانونگذاران هنوز هم می‌توانند برخی استثنائات را وارد این قانون کنند: استثنائاتی برای فضاهای حساسی چون محیط‌هایی که مواد خطرناک شیمیایی وجود دارد یا در مراکز مشاوره روانی.
نکته‌ای که مخالفان این قانون را به‌ویژه به خشم می‌‌آورد اجرای آن در پنجاهمین سالروز حمله مسلحانه در یکی از دانشگاه‌هاست. در اول اوت ۱۹۶۶ یک دانشجو ۱۶ نفر را در دانشگاه تگزاس در آستین به ضرب گلوله از پا در آورد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала