شماره «120» به داد بیماران جنسی می‌رسد

© Photo / وزارت صحتشماره «120» به داد بیماران جنسی می‌رسد
شماره «120» به داد بیماران جنسی می‌رسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه افغانستان به همکاری اداره انکشافی سازمان ملل متحد در این کشور، برای نخستین بار یک مرکز مشوره‌دهی به منظور رفع مشکلات جنسی جوانان و نوجوانان در کابل ایجاد کرده است.

این مرکز که امروز، چهارشنبه، در شفاخانه پنجاه بستر دشت برچی در غرب کابل افتتاح شد، قرار است پس از این به جوانان و نوجوانانی که مشکلات و بیماری‌های جنسی هستند، به صورت رایگان مشوره دهد.

آمار و رقم مشخصی در مورد این که چه تعداد از جوانان و نوجوانان در افغانستان از مشکلات تغییرات فزیکی و بیماری‌های جنسی رنج می‌برند، وجود ندارد. اما، مقام‌های صحی می‌گویند که این مشکل در افغانستان جدی است و جوانان و نوجوانان بدلیل سنتی بودن جامعه نمی‌توانند این مساله را با داکتران و یا هم والدین خود در میان بگذارند.

تغییرات فزیکی معمولا در مرحله گذار از سن نوجوانانی به سن جوانی رخ می‌دهد. در این مرحله دختران با شروع عادت ماه‌هانه و پسران با مهتلم شدن در خواب مواجه می‌شوند.

داکتر ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، می‌گوید که آنان مشکلاتت جنسی و تغییرات فزیکی در میان جوانان و نوجوانان را درک کرده و از همین رو یک مرکز مشوره‌دهی رایگان ایجاد کرده تا کسانی که از مشکلات تغییرات فریکی و بیماری‌های جنسی رنج می‌برند، مستفید شوند. خانم طارق که امروز در مراسم افتتاح این مرکز صحبت می‌کرد، افزود که هویت تمام مراجعه‌کنندگان به این مرکز محفوظ می‌ماند و نباید کسی در مورد این که ممکن دیگران هم از مشکلات جنسی شان آگاه شوند، نگرانی داشته باشند. معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت: «مسایل فرهنگی باعث شده که اکثریت جوانان جرات این را پیدا نکنند تا در باره تغییرات فزیکی و مسایل جنسی شان آزادانه در یک مرکز صحی بروند و مشوره لازم را دریافت کنند. جوانان بیشتر حساس هستند و ما بخاطر این که حساسیت‌های فرهنگی را مدنظر گرفته باشیم، یک محل و محیط قابل اعتماد را برای جوانان مساعد ساخته‌ایم تا آنان بدانند تمام مواردی را که روی آن بحث می‌کنند و سوالی‌هایی را که می‌خواهند جوابات شان را داشته باشند و خدماتی را که می‌خواهند مستفید شوند، بسیار به شکل محرمانه برای شان عرضه خواهد شد. جوانان می‌توانند اعتماد داشته باشند که محرمیت توسط کارکنان صحی حفظ می‌شود و می‌توانند در مورد تغییرات فزیکی در بدن شان و مسایل جنسی، صحت روانی، تنظیم خانواده‌ و صحت باروری از خدمات این محل مستفید شوند.»

داکتر ناجیه طارق افزود که اکثریت جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر رشد جمعیت نیز در این کشور سریع است. به گفته خانم طارق، آمارهای ارایه شده از سوی اداره مرکز احصاییه افغانستان نشان می‌دهد که شصت و سه درصد از نفوس افغانستان زیر سن بیست و پنج سال قرار دارند.

© Photo / وزارت صحتشماره «120» به داد بیماران جنسی می‌رسد
شماره «120» به داد بیماران جنسی می‌رسد - اسپوتنیک افغانستان
شماره «120» به داد بیماران جنسی می‌رسد

تماس به شماره 120

هرچند وزارت صحت عامه می‌گوید که تمام مسایل مربوط به یک بیمار جنسی توسط داکتران محفوظ و محرم خواهند ماند، اما باآنهم ممکن است خیلی از جوانان و نوجوانان جرات این را پیدا نکنند تا نزد داکتر رفته و از وی در مورد تغییرات فزیکی بدنی و بیماری جنسی خود مشوره لازم بگیرد.

مقام‌های صحی برای رفع این مشکل نیز تدابیری سنجیده و آن این‌ که جوانان و نوجوانان می‌توانند بدون مراجعه به مرکز مشوره‌دهی با شماره 120 تماس گرفته و از داکتران موظف در این مرکز برای رفع مشکلات جنسی شان کمک بخواهند.

داکتر کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، می‌گوید که با تماس از طریق شماره 120، هویت کسی افشا نخواهد شد و جوانان از این مساله نگرانی نداشته باشند. وی تاکید کرد که ارایه این خدمات رایگان است. آقای سادات می‌گوید: «اگر یک جوان و یا یک خواهر نمی‌تواند به این مرکز مراجعه کند، یا کرایه موتر ندارد و یاهم مصروف است، به شماره 120 زنگ بزند و تمام هویت و مشخصات شان محفوظ می‌ماند و از داکتران مشوره مفت بگیرند.»

مقام‌های صحی می‌گویند که جوانان و نوجوانان برای این‌که بتوانند به مشکلات تغییرات فزیکی و بیماری‌های جنسی خود بهتر رسیدگی کنند، بروشورهای راهنمایی نیز چاپ کرده‌اند. به گفته این مقام‌ها، در این بروشورها تمام مسایل مربوط به مشکلات جنسی و تغییرات فزیکی گنجانده شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала