ایالات متحده امریکا 55 سال پیش بالای ویتنام مواد کیمیایی پاش داد

© Public Domainایالات متحده امرکا 55 سال پیش بالای ویتنام مواد کیمیایی پاش داد
ایالات متحده امرکا 55 سال پیش بالای ویتنام  مواد کیمیایی پاش داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
55 سال پیش، مقامات دولت آمریکا تصمیم گرفتند بالای ویتنام مواد کیمیایی بپاشند و این عمل خود را به مدت 9 سال ادامه دادند، که در نتیجه حدود 3 میلیون ویتنامی قربانی گردید.

جنگل برای ویتنامی ها هم خانه بود، هم قلعه و همچنان پناهگاه. امریکایی ها برای انکه توانسته باشند جنگلات را نابود کنند عملیاتی را به نام Ranch Hand در مقابله با سرسبزی به راه انداخته و توسط هواپیماها تمام مناطق سبز و مزرعه ها را مواد کیمیایی پاش دادند، که منجر به نابودی تمام گیاها شد.
مواد کیمیایی که از آن استفاده صورت میگرفت شامل مواد از بین برنده علف، defoliants و به طور کلی از سائر مواد های سمی تشکیل شده بود. اما چون تولیدات مواد کیمیایی را زیاد ساختند، برای ان که کار ساده شده باشد در ان سایر مواد سمی را اضافه کردند. که در نتیجه، با عامل "نارنجی" Agent Orange مواد زهری دیوکسین را مخلوط کردند، که ان به نوبه خود باعث بروز سرطان ها در انسان و تغیرجهش های جنتیکی گردید.
آمریکایی ها در مصرف مواد زهری "نارنجی" صرفه جویی نمی کردند. به اساس ارقام وزارت دفاع ایالات متحده، از سال های 1962-1971، بیش از 10 درصد خاک ویتنام جنوبی را 77 میلیون لیتر عامل "نارنجی"، و از جمله 44 میلیون لیتر دیوکسین پاشی نمودند.
"جمعیت اسیب دیده از دیوکسین" ویتنام اطلاعات خود را در زمینه به نشر رسانده اند که در گفته شده که، در اثر سم پاشی توسط امریکا در ویتنام 3 میلیون نفر کشته شدند و زیاد تر از یک میلیون معلول و مبتلا به بیماری های ارثی گردیده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала