هشدار در مورد احتمال سقوط ولایت هلمند بدست طالبان

© Photo / کسراهشدار در مورد احتمال سقوط ولایت هلمند بدست طالبان
هشدار در مورد احتمال سقوط ولایت هلمند بدست طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از باشندگان و کارشناسان سیاسی در ولایت هلمند، نسبت به احتمال سقوط این ولایت بدست طالبان هشدار داده می‌گویند تا زمانی که دولت نتواند اعتماد باشندگان این ولایت را جذب کند، جنگ در این ولایت آشوب‌زده خاتمه نخواهد یافت.

طوفان وزیری از باشندگان ولایت هلمند، امروز در جمعی شماری از فعالان مدنی و سیاسی در کابل، گفت که ولایت هلمند بدلیل بی‌توجهی رهبران حکومت وحدت ملی در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. آقای وزیری می‌گوید هرچند نیروهای امنیتی افغانستان برای بیرون راندن جنگجویان گروه تروریستی از این ولایت قربانی‌های زیادی داده‌اند، اما بدلیل بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت، امنیت در این ولایت تامین نخواهد شد. او گفت جنگ در ولایت هلمند گسترش یافته و هم در چند منطقه مربوط به شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند نیز جریان دارد. وی مدعی شد که دولت کنترول خود را در این ولایت از دست داده و در حال حاضر تنها به پنج درصد مناطق از مناطق ولایت هلمند تسلط دارد.

طوفان وزیری می‌گوید که فساد اداری از عامل اصلی روگردان مردم از دولت است. به گفته او، فساد اداری در ولایت هلمند باشندگان این ولایت را به ستوه آورده و تمام مقام‌های محلی در فساد دست دارند. او گفت: «عدم توجه حکومت مرکزی به خواسته‌ها و راهکارهای پیشنهادی مردم ولایت هملند سبب شد تا تروریزم منطقوی و دشمنان مردم افغانستان بیشترین ساحات و ولسوالی‌های هلمند را تحت کنترول شان در آورند. نماینده‌های مردم ولایت هلمند در شورای ملی و شورای ولایتی، نماینده‌های جامعه مدنی و شورای لوی قندهار بارها رییس جمهور و رییس اجراییه را از سقوط احتمالی ولایت هلمند آگاه ساخته بودند.»

طوفان وزیری می‌‌افزاید که در کنار نارضایتی مردم از حکومت، قاچاقبران مواد مخدر، اسلحه و معادن در گسترش ناامنی‌ها در ولایت هلمند نقش اصلی را دارند. به گفته او، در این جنگ، استخبارات کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان نیز از جنگجویان گروه تروریستی طالبان در جنگ هلمند حمایت می‌کنند. طوفان وزیری گفت: «ولایت هلمند به میدان جنگ‌های نیابتی میان استخبارات ایران و پاکستان و سایر کشورهایی که از چاق مواد مخدر بهره‌می‌گیرند تبدیل شده است. مواد مخدر از طریق ایران و پاکستان به کشورهای آسیای میانه و اروپا قاچاق می‌شود و از بخش عایدات آن سلاح و مهمات مدرن جنگی برای دشمنان خریداری می‌شوند که در ادامه‌ی جنگ و گسترش تلفات غیرنظامیان و نظامیان کمک کرده‌اند.»

طوفان وزیری مدعی شد که نهادهای کشفی و استخباراتی دولت افغانستان در ولایت هلمند کارایی لازم ندارند و به تحرکاتت و فعالیت‌های طالبان توجهی جدی نکرده‌اند. او با اشاره به یک واحد کماندو توسط طالبان بنام «قطعه سرخ»، گفت هرگاه‌های استخبارات کشور فعالیت‌های خود را به خوبی انجام می‌داد، طالبان نمی‌توانستند چنین واحد نظامی در ولایت هلمند ایجاد کنند. وی گفت: «نیروهای ولایت هلمند از کمبود سسلاح و اکمال به موقع تهجیزات نظامی و استحکامات نظامی رنج می‌برند. عدم حمایت قوای هوایی از نیروهای پیاده سبب بلند رفتن تلفات نظامیان در ولایت هلمند گردیده است. عدم توجه به اعاشه و اباطه نیروهای امنیتی سبب گسترش کسالت و خستگی فزیکی و روانی نیروهای امنیتی نیز شده است. در مقابل، دشمن با داشتن سلاح‌ سبک و سنگین پیشرفته، دوربین‌های شب‌بین، سلاح‌ سنایپر،‌ درازنوف، ماموی‌های زرهی، مواد انفجاری مدرن و ده‌ها نوع سلاح پیشرفته دیگر که توسط استخبارات پاکستان و ایران تمویل می‌‌گردند با نیروهای امنیتی می‌جنگند.»

طوفان وزیری در این کنفرانس خبری از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا به خواست‌های باشندگان ولایت هلمند مبنی‌بر تقرر افراد شایسته و کارکن توجه کنند. وی همچنین از جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد خواست تا دولت پاکستان را شامل فهرست کشورهای حامی تروریزم بسازند.

در خط نخست نبرد

© Photo / وزارت داخلههشدار در مورد احتمال سقوط ولایت هلمند بدست طالبان
هشدار در مورد احتمال سقوط ولایت هلمند بدست طالبان - اسپوتنیک افغانستان
هشدار در مورد احتمال سقوط ولایت هلمند بدست طالبان

در همین‌حال، نهادهای امنیتی از شکست تلاش‌های طالبان برای تصرف مناطق بیشتر در ولایت هلمند خبر داده می‌گوید که هم اکنون جنگ شدیدی میان نیروهای امنیتی و طالبان در برخی از مناطق این ولایت جریان دارد.

وزارت امور داخله، می‌گوید که جنگ علیه طالبان در ولایت هلمند هم اکنون توسط عبدالرحمن رحمان معین ارشد امور امنیتی وزارت امور داخله رهبری می‌شود. به گفته این وزارت، آقای رحمان در خط نخست نبرد علیه طالبان قرار دارد.

وزار امور داخله همچنین می‌افزاید که با تلاش طالبان برای تحت کنترول در‌آوردنن ولسوالی ناوه ولایت هلمند، «درس عبرت» به جنگجویان این گروه داده شده است. این وزارت در اعلامیه‌ای می‌گوید: «هراس افگنان در ولایت هلمند به پاسخ دندان شکن نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند که این درس عبرت به سائر همقطاران شان خواهد بود.»

جنگجویان طالبان شب گذشته برای تحت کنترول در آوردن ولسوالی ناوه دست به حملات گسترده زدند، اما این حملات توسط نیروهای امنیتی با شکست مواجه شد. وزارت امور داخله می‌گوید که در این حملات بیش از پنجاه تن از اعضای گروه طالبان به قتل رسیده‌اند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала