عبدالله: ما از تروریزم بخاطر تضعیف همسایه‌ها استفاده نمی‌کنیم

عضو شوید
سپوتنیک، کابل: داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، با انتقاد شدید از دولت پاکستان مبنی‌بر استفاده اسلام‌آباد از تروریزم برای پیش‌برد اهداف سیاست‌ خارجی‌اش، گفت که افغانستان هرگز از تروریزم برای تضعیف و تحت فشار قراردادن همسایه‌های خود استفاده نخواهد کرد.

آقای عبدالله که امروز در مراسم گرامی‌داشت از دومین سال ترور حشمت‌ خلیل کرزی پسر کاکای حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که دولت افغانستان با تروریزم تحت هرنام و نشانی که قرار داشته باشد، مخالف است.

حشمت‌ خلیل کرزی فرد بانفوذ و قدرتمندی در ولایت قندهار بود. او در هفتم اسد سال 1393 خورشیدی در نتیجه یک حمله انتحاری در منزلش در ولسوالی دند ولایت قندهار به قتل رسید. حشمت خلیل کرزی به قاچاق مواد مخدر نیز متهم بود.

عبدالله عبدالله در مراسم امروزی گفت، پاکستان که تاکنون از تروریزم برای پیش‌برد اهداف سیاست خارجی خود کار گرفته‌ است، اکنون درد و رنج آن دامنگیر خودش نیز شده است. رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید: «افغانستان هیچ وقتی متجاوز نبوده است. اما در این شب و روز ادعا می‌شود که افغانستان در تبانی با فلان کشور تروریست صادر می‌کند. افغانستان قربانی تروریزم بوده و قصه بسیار واضح و روشن است. خوب، در جایی شده کشتی که کرده امروز درو می‌کند و نتیجه‌اش را می‌بیند. این مساله کار خودشان است. {از دید پاکستان} تروریست خوب همان است که افغان‌های مظلوم و بی‌چاره را می‌کشد. هرچند تروریست خوب و بد در یک جای تربیه شده‌اند. اما، ما تروریست را به هرنام و عنوان رد کرده محکوم می‌‌کنیم. عزم و اراده حکومت وحدت ملی در این که از تروریزم در هیچ وقت در هیچ شرایط به عنوان وسیله پیش‌برد اهداف سیاست خارجی یا اهداف منطقه‌یی استفاده نکنیم، خلل ناپذیر است. هر نام و عنوانی که تروریستان دارند و از هرگوشه‌ی دنیا که هستند، آنان را ما به چشم تروریست می‌بینیم و در مقابل‌شان هستیم. چون مردم ما قربانی هستند.»

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی تاکید کرد که تمام تروریستانی که تحت نام‌های مختلف در افغانستان فعالیت می‌کنند، در یک جا و مکان آموزش و سازماندهی شده‌اند. عبدالله عبدالله با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در شفاخانه‌ای در شهر کویته، افزود که مقام‌های دولت پاکستان پیش از این که افغانستان را متهم به حمایت از تروریزم نمایند، باید سر خود را به گیربان‌شان گذاشته فکر کنند که این حملات نتیجه کدام اعمال و اهداف شان است.

رییس اجراییه از مقام‌های دولت پاکستان خواست تا در مورد این‌که پس از این از تروریزم برای تضعیف و آزار دادن کشورهای همسایه‌شان استفاده نمی‌کنند، تصمیم جدی و قاطع بگیرند. وی تاکید کرد هرگاه چنین تصمیمی گرفته شود، افغانستان در کنارشان ایستادگی خواهد بود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала