خانولی شورای عالما را مجبور به صدور فتوا کرد

© Flickr / ResoluteSupportMediaخانولی شورای عالما را مجبور به صدور فتوا کرد
خانولی شورای عالما را مجبور به صدور فتوا کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خانولی عادلی جوانی که نزدیک به چهار قبل در مخالفت به «بد دادن» دختران در کابل خیمه تحصن برپا کرده بود، شورای علمای افغانستان را مجبور کرده تا فتوایی در مخالفت با بد دادن دختران صادر کند.

خانولی عادل که باشنده اصلی ولایت پکتیا در شرق افغانستان است، زمانی دست به تحصن زد که دو خواهرش به بد داده شدند. آقای عادل پیش از آغاز تحصن‌اش در کابل، در پکتیا نیز اعتراض کرده بود اما نتوانست مانع بد دادن خواهرانش شود. خواهران وی بدلیل اختلافات خانوادگی به بد داده شده‌اند.

بد دادن دختران در افغانستان یک امر معمول است و بیشتر برای حل اختلافات میان دو قوم یا خانواده صورت می‌گیرد. هرگاه میان دو خانواده اگر خون‌ریزی‌ می‌شود، برای جلوگیری از ادامه‌ی خون‌ریزی‌ها و قتل‌ها، از خانواده قاتل دختری به خانواده مقتول به بد داده می‌شود.

خانولی عادل برای این‌ که به مخالفتش با بد دادن دختران ادامه داد و برای این که صدایش شنیده شود،‌ نزدیک به چهار ماه قبل در کابل دست به تحصن زد. آقای عادل می‌گوید که طی چهار ماه گذشته مسوولان نهادهای دولتی به ویژه شورای علما به عنوان یک مرجع صادر کننده فتوا، به خواسته‌هایش توجهی نکرده و قرار بود امروز،‌ یکشنبه، در جلوی دفتر این شورا خودش را آتش بزند.

خانولی عادل امروز به خبرنگاران در کابل گفت که او تصمیم گرفته بود تا خودش را در اعتراض به بد دادن دختران آتش بزند، اما شورای علما از وی خواسته تا دست به این اقدام نزند و این شورا فتوایی را در مخالف با بد دادن دختران صادر می‌کند. آقای عادل گفت: «اگر بازهم شورای عالمای افغانستان فتوا صادر نکند، من در همین‌جا به تحصن چهار ماهه خود دوام می‌دهم و تا روزهایی که خودشان تعیین می‌کنند فتوا صادر نکنند، در همین جا خود را آتش می‌زنم تا با این کار خود بتوانم جلوی بد دادن، خودسوزی‌ها و کشتن دخترانی که در پنجاه کیلومتری شهرها زندگی می‌کنند بگیرم.»

در همین‌حال، محمدقاسم حلیمی عضو و سخنگوی شورا علمای افغانستان، می‌گوید که این شورا با خواست خانولی عادل موافق است و بد دادن دختران از نگاه اسلام حرام است. آقای حلیمی با صدور فتوای جدید در مخالفت با بد دادن دختران گفت: «هر فردی که در هر کنج افغانستان و جهان اسلام کاری می‌کند که یک دختر را به بد می‌دهد، کارشان نارواست، شرعا حرام است و کسی که کار را حرام بداند در کفرش شک است.»

محمدقاسم حلیمی تاکید کرد که هرگاه کسی دختری را بد بدهد و یا بگیرد، باید تحت تعقیب عدلی و قضایی قرار گرفته مجازات شود. سخنگوی شورای عالما همچنین گفت که وزارت حج و اوقاف افغانستان نیز مسوولیت دارد تا به تمام ملاامامان و خطبه‌های مساجد دستور دهد که پس از عقد و نکاح دخترانی که به بد داده می‌شوند خودداری کنند.

سخنگوی شورای عالما می‌گوید که معمولا شماری از روحانیونی که با دولت هیچ ارتباطی ندارند عقد و نکاح دختران به بد داده شده را بسته می‌کنند. وی گفت: «ما ملاهایی داریم که همین کارها را می‌کنند. البته در این مورد تنها علما مقصیر نیستند و اکثر بزرگان قومی هم که جرگه می‌کنند و برای بد دادن یک دختر فیصله صادر می‌کنند هم مقصیر هستند. یعنی در جرگه تصمیم گرفته می‌شود و بعد ملا نکاح را بسته می‌کند. هردوی این کار نارواست و علما نباید چنین کاری انجام بدهند.»

در همین‌حال، فرخنده زهرا نادری از اعضای مجلس نمایندگان، می‌گوید که برای جلوگیری از بد دادن دختران و ازدواج زیرسن، تمام مردم مسوولیت دارند. او گفت که شورای عالما در این زمینه نقش مهم‌تر دارد و مردم به صدای این شورا گوش می‌دهند. خانم نادری افزود: «من از صدای امروز شورای عالما تقدیر می‌کنم که تقبیح کرد و گفت که بد دادن دختر جدا حرام است و این حکم قرآنکریم است. در عین زمان می‌خواهیم این شورا سهم بیشتری داشته باشد چون همین صدای این شورا می‌تواند بداخل افغانستان خیلی قوی بدرخشد و حتا کسانی که در روستاها هستند، همان طور آدم‌هایی را که خلاف شرع عمل می‌کنند از بین خود بیرون کنند.»

با این‌حال، خانولی عادل تاکید دارد کسانی که در مراسم عقد و نکاح دخترانی که به بد داده می‌شوند حضور دارند نیز به عنوان مجریم با آنان برخورد شود. او انتظار دارد تا هرآن کسی که به نحوی در قضیه بد دادن دختران شریک هستند باید تحت پیگرد قرار گرفته و مجازات شوند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала