عبدالله: کمتر و زیادتر از تطبیق توافقنامه سیاسی نمی‌خواهیم

عضو شوید
عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، رایزنی با شماری از رهبران سیاسی و فرماندهان جهادی به تطبیق توافق‌نامه سیاسی که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد تاکید کرده می‌گوید که او کمتر و زیادتر از مفاد این توافق‌نامه نمی‌خواهد.

توافق‌نامه سیاسی بدنبال انتخابات جنجالی سال 2014 میلادی در نتیجه میانجگیری و مذاکرات جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا امضا شد. اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله که پیشتاز این انتخابات ریاست جمهوری بودند، همدیگر را به تقلب در انتخابات متهم می‌کردند. جنجال‌ها و تنش‌های انتخاباتی میان این دو ماه‌ها طول کشید و سرانجام در نتیجه پا درمیانی جان کری برای تقسیم مساویانه قدرت باهم توافق کردند.

عبدالله عبدالله در رایزنی‌های خود گفت که او با تشکیل حکومت وحدت ملی قربانی داده و در صورتی‌ که چنین قربانی داده نمی‌شد، افغانستان امروز در وضعیت ناگواری قرار داشت.

این اظهارات بدنبال بروز تنش‌های جدید میان وی و اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان بیان می‌شود. عبدالله عبدالله روز پنجشنبه گذشته نیز از اشرف‌غنی شدیدا انتقاد کرد و گفت که با وی در مورد تصمیم‌های کلان و تقرر افراد جدید در پست‌های مهم دولتی مشوره‌ای صورت نمی‌‌گیرد.

عبدالله عبدالله در سخنان امروزی خود در میان شماری از رهبران سیاسی و فرماندهان جهادی گفت که وی در دو سال گذشته در حکومت وحدت ملی از تحمل کار گرفته است، اما پس از این سکوت نمی‌کند. رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفت: «آنچه را که پنجشنبه مطرح کردم، ناشی از احساسات، عواطف، قهر و خواست شخصی و مبالغه نبود؛ واقعیت‌هایی بود که وجود داشت و مردم باید می‌دانستند که مشکل در کجاست.»

وی همچنین تاکید کرد: « تا هنگامی‌که فکر می‌کردم می‌توانم مشکل را بدون در میان گذاشتن آن با مردم حل کنم؛ درد و رنج را به تنهایی تحمل کردم. اما جایی رسید که ضروری بود مردم در جریان وضعیت قرار گیرند.»
عبدالله عبدالله افزود که پس از دو سال کار در حکومت وحدت ملی، اکنون کار به جایی رسیده که به گفته او باید روش و شیوه آن را تغییر دهد. او مدعی شد که مردم بیشت از این توان تحمل وضعیت موجود را ندارند. رییس اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید: «خواست ما تطبیق توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی است؛ زیادتر و کمتر از این چیزی نمی‌خواهیم.»

عبدالله عبدالله گفت که خواست‌هایش افزون طلبی نیست بلکه وی روی اجرای توافق‌نامه سیاسی تاکید دارد. او در عین حال گفت که اجرای توافق‌نامه سیاسی ضامن بقا و ثبات در افغانستان است.

قدر حوصله‌ام را کسی ندانست

رهبران سیاسی و فرماندهان جهادی که امروز در کنار عبدالله عبدالله گردهم آمده بودند، اکثریت کسانی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از وی حمایت کردند. او به هواداران خود گفت که در دو سال گذشته از صبر و حوصله کار گرفته اما به خودش کسی قدر حوصله و تحملش را ندانست. آقای عبدالله همچنین اضافه کرد که مردم پس از این گوشه‌ دیگری از شخصیت وی را خواهند دید.

عبدالله عبدالله از احتمال دیدارش با اشرف‌غنی نیز سخن گفت اما افزود در صورتی‌که بازهم در ادامه‌ی کارش با چالش و مشکل مواجه شود، تصمیم فردی نخواهد گرفت.

اظهارات در حالی بیان می‌شود که اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، روز یکشنبه در مراسم افتتاح پارلمان آموزشی جوانان به صورت تلویحی به گفته‌های روز پنجشنبه عبدالله عبدالله گفت که رهبری در عکس‌العمل نمی‌شود. آقای غنی می‌گوید: «خصوصیات یک رهبر خوب در دستارنامه، بازنامه و صوات نامه خوشحال خان ختک بیان شده است، رهبری در عکس العمل نمی شود، رهبر باید ماحول خود را تغییر دهد.»

 

اشرف‌غنی همچنین در این سخنرانی خود گفت که این طوری امکان‌پذیر نیست که هرگاه کسی دهن باز کند و همه چیز به وی تعلق گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала