از اول تا سوم سنبله همایش بین المللی خداوندگار بلخ مولانا جلال الدین محمد بلخی در افغانستان برگزار می شود

عضو شوید
همایش بین المللی خداوندگار بلخ از اول تا سوم سنبله در مزارشریف و کابل برگزار می شود. این همایش به همت سفارت افغانستان در تهران و مؤسسه فرهنگی اکو برگزار خواهد شد.

به گزارش آوا، این همایش بر بنیاد پیشنهاد و بر اثر تلاش پیگیر رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران با همکاری موسسه فرهنگی اکو برگزار می شود و قرار است در آن مولانا شناسان و دانشمندان مشهور عرصه های ادبی و فرهنگی کشورهای ایران، تاجکستان، هندوستان، ترکیه و پاکستان و مهمانان برخی از کشورهای دیگر شرکت کنند.

برگزاری همایش برای بار نخست در اواخر سال 1393 از سوی رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران به موسسه فرهنگی اکو پیشنهاد شد و آن موسسه این موضوع را پذیرفت و قرار شد تا این همایش در سال 1394 در افغانستان برگزار شود، اما به نسبت مشکلات، برگزاری همایش صورت نگرفت و در سفری که سیده مژگان مصطفوی معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ به تهران داشت، در زمینه با مسئولان موسسه فرهنگی اکو دیدار کرد و در این دیدار به برگزاری همایش بین المللی خداوندگار بلخ توافق صورت گرفت.

همایش خداوندگار بلخ از اول تا سوم سنبله سال روان در بلخ و کابل برگزار می شود. این همایش برای دو روز در شهر مزارشریف و روز سوم آن در کابل برگزار می شود.

در دو روز کار همایش در بلخ افزون بر ارائه مقالات علمی، برنامه های گسترده هنری و فرهنگی چون مثنوی خوانی، مجلس سماع و موسیقی و اجرای نمایشنامه یا تئاتر و ارایه سرود عیاران در نظر گرفته شده است.

در مراسم گشایش همایش که در زاد گاه مولانا جلال الدین محمد بلخی صورت می گیرد، افزون بر شرکت رئیس موسسه فرهنگی اکو شماری از مولاناشناسان و دانشمندان از افغانستان و کشورهای ایران، تاجکستان، هندوستان، پاکستان و ترکیه نیز شرکت خواهند کرد.

همچنان در برنامه کار همایش در کابل از دو کتاب مولانا اقبال لاهوری که توسط افسر رهبین رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران به گونه منظم برگردان شده است و از سوی موسسه فرهنگی اکو چاپ و منتشر شده است، رونمایی می شود.

هدف این همایش نیز این است که جهانیان بار دیگر به این نکته برسند که بلخ افغانستان زادگاۀ این شخصیت جهانی است و این افتخار بزرگ همچنان در اذهان جهانیان پا بر جا بماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала