درخواست اشرف‌غنی از جوانان برای ریشه‌کن ساختن فساد اداری

© AP Photo / Massoud HossainiПрезидент Афганистана Ашраф Гани Ахмадзай
Президент Афганистана Ашраф Гани Ахмадзай - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از جوانان این کشور خواسته تا برای ریشه‌کن ساختن فساد اداری دست به دست هم داده و وسیله فشار «مثبت» شوند.

آقای غنی که با جمعی از اعضای پارلمان آموزشی جوانان صحبت می‌کرد، از سال آینده خورشیدی به عنوان سال جوانان یاد کرده گفت که برای رسیدن به آرزوهای مردم، باید جوانان در ریشه‌کن ساختن فساد اداری در افغانستان دست به دست هم دهند. وی گفت: «اگر می‌خواهید آرزوهای ما برآورده شود، پس در زمینه فساد دست به دست هم بدهید و وسیله فشار مثبت شوید، زیرا ازدیاد عواید و اصلاحات از همه بیشتر به نفع جوانان است.»

فساد اداری در افغانستان پس از جنگ و مواد مخدر، به عنوان مهم‌ترین معضل در این کشور به شمار می‌رود. دولت افغانستان بدلیل فساد گسترده در ادارات این کشور، از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای تمویل کننده تحت فشار زیادی قرار دارد. رهبران حکومت وحدت ملی مبارزه با فساد اداری را از شعارهای اصلی خود قرار داده و بارها برای ریشه کن کردن آن وعده داده‌اند. اما تاهنوز اقدامات این رهبران برای کاهش فساد اداری موثریتی در قبال نداشته و افغانستان همچنان دومین کشور فاسد جهان به شمار می‌رود.

رییس جمهور افغانستان همچنین افزود که وی در سال آینده خورشیدی بحث‌های دوامدار عملی با جوانان خواهد داشت تا مشکلات و موانعی که سر راه‌ پیشرفت این قشر وجود دارند به شکل اساسی رفع و حل شوند.

اشرف‌غنی همچنین از این جوانان خواست تا خود را برای رهبری و مدیریت در افغانستان آماده سازند. به گفته آقای غنی، جوانان به آینده و همدیگرشان باورمند بوده و استعداد رهبری را دارند. وی خطاب به اعضای پارلمان آموزشی جوانان گفت: «شما باید افغانستان را وصل و متحد نمایید و تاریخ نفاق، تفرقه و خودخواهی را ختم کنید، زیرا تاریخ شما تاریخ اتفاق، وحدت و افتخار است.»

در همین‌حال، اعضای هیات اداری پارلمان آموزشی جوانان از رییس جمهور خواسته تا در حل مشکلات جوانان در عرصه‌های آموزشی، کاریابی و دسترسی به خدمات صحی بیشتر تلاش کند. آنان تاکید کرده که جوانان می‌توانند در حل و تشخیص مشکلات به ادارات دولتی کمک کنند.

همچنین کمال سادات معین جوانان در وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که جوانان از برنامه‌های حکومت در زمینه‌های مبارزه با فساد اداری حمایت می‌کنند. او می‌افزاید که جوانان برای جلوگیری و از بین بردن رسم‌ و رواج‌های ناپسند نیز مبارزه می‌کنند.

پارلمان آموزشی جوانان که به گفته مقام‌های دولتی دموکراسی را در افغانستان تمثیل می‌کند، اخیرا به کمک مالی سازمان ملل متحد شکل گرفته است. در این پارلمان نمایندگانی از تمام ولایات عضویت دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала