بادنجان رومی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده کمک می‌کند

© Sputnik / Konstantin ChalabovПокупатель выбирает помидоры
Покупатель выбирает помидоры - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
البته رومی حاوی ۳ انتی اکسیدان بسیار مهم است: بتا کاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E، و ویتامین C

بنا به تحقیق دانشگاه مونترال انجام گرفت، مشخص شد رژیم‌های غذایی سرشار از بدنجان رومی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز کمک می‌کند. لیکوپن می‌تواند تا ۳۱ درصد احتمال سرطان لوزالمعده را در میان آقایان با بالاترین و پایین‌ترین مقدار مصرف از این کارتینوئید، کاهش دهد.
برخی از افراد هم ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. پس اگر شما جزو آدم‌هایی هستید که به راحتی بادنجان رومی را در برنامه غذایی‌تان می‌گنجانید با ماهمراه باشید و ده فایده بی نظیر آن را بدانید.
رومی بخش مهمی از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد. در بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای از رومی یا سس آن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که معمولاً از رژیم‌های مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، کمتر از سایرین به خاطر مشکلات قلبی و سرطان جان می‌سپارند.
به طور خاص، بادنجان رومی حاوی مقدار بسیار زیادی لیکوپن است که گفته می‌شود بالاترین فعالیت انتی‌اکسیدان را در بین کارتینوئیدها داراست.
باید گفت که رومی و بروکلی(به شکل گلپی سبز است) در کنار هم بسیار پرفایده هستند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند. در یک تحقیق مشخص شد که در موش‌های صحرایی که به آنها رومی و کلم بروکلی داده شده بود، نسبت به موش‌هایی که به آنها لیکوپن بعنوان یک مکمل غذایی داده شده بود یا بادنجان رومی و کلم بروکلی جداگانه به آنها داده شده بود، تومورهای پروستات بسیار کندتر رشد می‌کند.
البته رومی حاوی ۳ انتی اکسیدان بسیار مهم است: بتا کاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E، و ویتامین C. 

کودک افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
غذا های که اطفال را از بیخوابی نجات میدهند

این سبزی سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که بیشتر ما با کمبود آن مواجه هستیم. یک لیوان آب بادنجان رومی حاوی ۵۴۳ میلی‌گرم پتاسیم بوده و ½ فنجان سس آن حاوی ۴۵۴ میلی‌گرم از این ماده است.
وقتی رومی همراه با سایر چربی‌های مفید مثل اوکادو یا روغن زیتون، مصرف شود، جذب کارتینوئیدهای گیاکیمیایی دررومی، ۲ تا ۱۵ مرتبه بیشتر می‌شود.
بادنجان رومی حاوی هر چهار کاروتنوئید است: کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن. هریک از این کارتینوئیدها خواص خاص خود را دارند اما در کنار یکدیگر نیز فوایدی را ایجاد می‌کنند.
وقتی خانم‌های شیرده از محصولات رومی استفاده کنند، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش می‌یابد. در این مورد، بهتر است این سبزی پخته باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که خوردن محصولات مثل سس بیشتر از خوردن رومی تازه، غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می‌دهد.
برش‌های رومی حاوی غلظت بسیار بالایی کارتینوئید هستند. مقدار جذب کارتینوئید توسط سلول‌های روده انسان در رب که حاوی پوستاین سبزی باشد، بسیار بیشتر از نوع رب فاقد پوست آن است. پس برای بالاتر بردن فواید غذایی بادنجان رومی، از پوست کندن آن خودداری کنید.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала