کاخ سفید پرداخت 400 میلیون دالر به ایران را تائید کرد

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaکاخ سفید
کاخ سفید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی اعتراضات شدید جمهوریخواهان از تأخیر در زمان واگذاری ۴۰۰ میلیون دالر اموال ایران به عنوان اهرم فشار یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کهر به نقل از رویترز، تصمیم کاخ سفید مبنی بر آزاد سازی ۴۰۰ میلیون دالر از دارایی ایران که از سال ۱۹۸۱ میلادی از سوی دولت واشنگتن بلاک شده بود، از همان زمان اعلام رسمی در تاریخ ۱۷ ماه میلادی گذشته (جنوری)، حرف و حدیث های زیادی را در عرصه سیاست داخلی آمریکا به دنبال داشت تا آنجا که بسیاری از جمهوریخواهان صاحب نام این کشور «باراک اوباما» رئیس جمهوری دموکرات را به نقض همه جانبه قوانین آمریکا متهم کردند.
این جنجال تا آنجا پیش رفت که بسیاری از جمهوریخواهان آزاد سازی دارایی های ایران را با موضوع موافقت تهران با استراد چهار زندانی آمریکایی، گره زده و واشنگتن را متهم به باج دهی به ایران کردند.
جالب آنکه کاخ سفید تا همین یکی دو روز گذشته، هرگونه ارتباط میان پرداخت ۴۰۰ میلیون دالر و آزادی زندانیان آمریکایی را انکار و همزمانی این دو موضوع را تصادفی اعلام می کرد.
اما در اقدامی غیر منتظره که احتمالا برای فرونشاندن قائله و پایان دادن به اعتراض جمهوریخواهان انجام گرفت، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: پرداخت ۴۰۰ میلیون دالر تا وقتیکه از آزادی اتباع زندانی خود مطمئن نشدیم، انجام نشد.
وی ادامه داد: ما از این فرصت برای اطمینان به قابلیت استفاده از حداکثر توان اهرم فشار (علیه ایران) برای تامین امنیت و آزادی زندانی هایمان استفاده کردیم.
با این حال، کربی با حفظ مواضع پیشین دولت واشنگتن به جمهوریخواهان اطمینان خاطر داد که ایران ۴۰۰ میلیون دالر را در ازای حل و فصل پرونده مالی که زمان آن به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بازمی گردد، ارائه شده است.
کربی در این باره مدعی شد: ما در بازه زمانی ۲۴ ساعت، از توانایی به نتیجه رساندن استانداردهای چندگانه دیپلماسی برخوردار بودیم و عامدانه از این فرصت به عنوان اهرم فشار استفاده کردیم.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала