نیروهای امنیتی وارد ولسوالی خان‌آباد شدند

© AFP 2023 / JAWED TANVEERAfghan National Army soldiers. File photo
Afghan National Army soldiers. File photo - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های امنیتی افغانستان می‌گویند که نیروهای امنیتی این کشور وارد ولسوالی خان‌آباد شده و قرار است به زودی این ولسوالی از کنترول جنگجویان گروه طالبان به صورت کامل خارج شود.

مهاجمان طالبان بامداد روز شنبه، توانستند بدون مقاومت نیروهای امنیتی کنترول ولسوالی خان‌آباد، یکی از ولسوالی‌های کلیدی و استراتژیک ولایت کندز در شمال شرق افغانستان را بدست گیرند.
مقام‌های وزارت دفاع و داخله می‌گویند که نیروهای کمکی به محل اعزام شده و این نیروهای توانسته‌اند بخش‌هایی از ولسوالی خان‌آباد را دوباره به کنترول خود درآوردند. رهبری عملیات پس‌گیری این ولسوالی را جنرال مرادعلی مراد معاون ستاد ارتش افغانستان به عهده دارد. آقای مراد بدنبال سقوط ولسوالی خان‌آباد بدست طالبان، روزشنبه وارد کندز شد. او پیش از این رهبری جنگ علیه طالبان را در ولایت آشوب‌زده هلمند به عهده داشت.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله،‌ شام روزشنبه، در یک نشست خبری با جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع،‌ گفت که نیروهای امنیتی توانسته‌اند حوالی شام وارد ولسوالی خان آباد شوند. آقای صدیقی افزود: «همین لحظه گزارش‌هایی که به ما رسیده نیروهای امنیتی وارد ولسوالی خان آباد شده و این ولسوالی دوباره به تصروف نیروهای امنیتی افغانستان افتاده است. براساس این گزارش‌ها، تعمیر ولسوالی و قوماندانی امنیه و ساحاتی دیگر که مربوط به ولسوالی خان آباد هستند، در کنترول نیروهای امنیتی آمده است و هنوزهم دشمن تحت تعقیب قرار دارند و نیروهای ما با جرات و انگیزه و همچنین هدفی که تعیین کرده‌اند به پیش می‌روند.»
سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید ساعت سه و نیم بامداد روزشنبه، مهاجمان طالبان به صورت گسترده بالای ولسوالی‌های خان آباد و علی‌آباد دست به حملات زده و در نتیجه توانستند ولسوالی خان آباد را سقوط دهند. به گفته او، طالبان در ولسوالی علی آباد با شکست مواجه شده اما در ولسوالی خان آباد موفق شدند.
در همین‌حال، جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع نیز، در این کنفرانس خبری گفت از اعزام نیروهای تازه‌ نفس به ولسوالی خان‌ آباد خبر داده گفت که نیروهای امنیتی بدلیل این که از تلفات سربازان و غیرنظامیان در این ولسوالی جلوگیری کنند، اقدام به عقب‌نشینی کردند. به گفته او، در صورت مقاومت نیروهای امنیتی علیه مهاجمان طالبان، تلفات زیادی به غیرنظامیان وارد می‌شد.
سخنگوی وزارت دفاع همچنین تاکید کرد که نیروی کافی در ولایت کندز حضور دارند و همچنین قطعات کماندو و نیروهای خاص نیز به آن ولایت اعزام شده‌اند. او گفت برخلاف آنچه که در مورد احتمال سقوط ولایت کندز بدست طالبان تبلیغات صورت می‌گیرد، این ولایت هرگز سقوط نخواهد کرد. جنرال دولت وزیری می‌گوید: «در کندز قطعات فرقه 20 پامیر را داریم، قطعات کماندو، قطعات ضربتی، یک کندک از فرقه 111 کابل در ولایت کندز حضور دارند و همچنین نیروهای نظم عامه، پولیس ملی و محلی هم در آنجا هستند. امروز هم نیروهایی از قطعات خاص، کماندو و ضربتی به ولایت کندز وارد شده‌اند. در پهلوی آن ما قطعات کافی هم اکنون آماده در کابل داریم و در صورت ضرورت به کندز اعزام کرده می‌توانیم.»
سخنگوی وزارت دفاع در عین‌حال تاکید کرد: «ولایت کندز قطعا سقوط نخواهد کرد و نه این توان را مخالفان دولت دارند تا کندز را سقوط دهند. دشمنان آرمان سقوط دادن کندز را با خود به گور خواهند برد. چون، ما نیروی کافی در کندز داریم که هم از شهر و هم از ولسوالی‌های این ولایت محافظت کنند.»
با این‌حال، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که ولایت هلمند در جنوب این کشور هنوزهم با تهدیدهای امنیتی مواجه است. این ولایت چند روز شاهد درگیری‌های سنگینی میان نیروهای امنیتی و مهاجمان طالبان بود و بخش‌هایی آن چند بار میان طرف‌های درگیر دست بدست شدند.
صدیق صدیقی گفت که نیروهای امینتی در ولایت هلمند تدابیر جدی اتخاذ کرده و عملیات‌های پاک‌سازی شان به خوبی به پیش می‌رود. او تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان در عملیات‌های پاک‌سازی خود طی چند روز اخیر با پیشرفت‌های خوبی همراه شده و توانسته‌اند چندین حمله گسترده طالبان را با شکست مواجه‌ سازند.
ولایت‌های کندز و هلمند در شمال شرق و جنوب افغانستان از ناامن‌ترین ولایت‌های این کشور به شمار می‌رود. بخش‌هایی از ولایت هلمند از سال‌هاست که تحت کنترول افراد طالبان قرار دارند. همچنین ولایت کندز طی سه سال اخیر مورد توجه خاص افراد طالبان قرار گرفته و جنگجویان این گروه فعالیت‌های خود را در این ولایت گسترش داده‌اند. مهاجمان طالبان سال گذشته توانستند با استفاده از کمک باشندگان وارد شهر کندز شده و کنترول مرکز این ولایت را برای سه روز در اختیار خود داشته باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала