عظیمی: مبارزه با مواد مخدر تنها مسوولیت چند اداره محدود نیست

© Sputnik / کسراعظیمی: مبارزه با مواد مخدر تنها مسوولیت چند اداره محدود نیست
عظیمی: مبارزه با مواد مخدر تنها مسوولیت چند اداره محدود نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، می‌گویند که مواد مخدر در این کشور به چالش مهم مبدل شده و مبارزه علیه آن تنها مسوولیت چند اداره نیست.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر، یکشنبه، در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت‌های احیا و انکشاف دهات و اطلاعات و فرهنگ، در یک نشست خبری گفت که بدون همکاری تمام ادارات دولتی و مردم، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان کاهش نخواهد یافت. خانم عظیمی گفت:


«مبارزه علیه مواد مخدر به تنها وظیفه و مسوولیت چند اداره محدود نیست. در قدم نخست هر شهروندان افغانستان و هر هم وطن ما در قبال این پدیده شوم مسوولیت دارند تا از خانواده تا اجتماع مبارزه بکنند تا ما بتوانیم یک افغانستانی عاری از مواد مخدر و جوانان سالم در جامعه خود داشته باشیم.»


سلامت عظیمی همچنین افزود که گسترش ناامنی‌ها در افغانستان کار مبارزه با مواد مخدر را با مشکل مواجه کرده است. خانم عظیمی گفت در مناطق ناامن و خارج از کنترول دولت، بیشترین کشت‌زارهای مواد مخدر وجود دارد. وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌گوید:


«در مناطقی که حاکمیت دولت وجود دارد در آنجا طبیعتا مواد مخدر زیاد نیست. با وصف این که ناامنی‌ها وجود دارد، ما در سال 2015 میلادی نوزده درصد در کشت و چهل و هشت درصد تولید مواد مخدر کاهش داشتیم و این یک موفقیت چشم‌گیر بود که تمام مردم افغانستان در این موفقیت نقش اساسی داشتند. اما، امسال تاکنون نتیجه ارزیابی‌ها بدست نیامده است و معلوم نیست که میزان کشت و تولید مواد مخدر در جریان امسال چگونه بوده است.»


در همین‌حال، سلامت عظیمی می‌گوید که وزارت مبارزه با مواد مخدر تلاش دارد تا با امضای تفاهم‌نامه‌هایی دیگر نهادهای دولتی را نیز شامل برنامه مبارزه با مواد مخدر سازد. خانم عظیمی با امضای تفاهم‌نامه‌‌ای با مقام‌های وزارت‌های احیا و انکشاف دهات و اطلاعات و فرهنگ گفت:

«وزارت مبارزه با مواد مخدر منحیث یک وزارت رهبری کننده، پالیسی‌ساز و هماهنگ‌کننده و نظارت‌کننده، خواست تا برای تطبیق برنامه‌های عمل خود با وزارت‌خانه‌هایی که در این زمینه‌ها برنامه دارند تفاهم‌نامه‌هایی امضا بکند.»

وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که براساس قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، دیگر نهادهای دولتی نیز مسوولیت دارند تا در تطبیق و اجرای برنامه عمل ملی مبارزه بامواد مخدر در افغانستان با وزارت مبارزه با مواد مخدر همکاری کنند. مطابق به این قانون، یک برنامه پنج ساله طرح شده که براساس آن تمام وزارت‌خانه به حیث سکتورهای اجرایی و ارشادی مسوولیت دارند تا در راستای کاهش مواد مخدر در افغانستان کار کنند.
در همین‌حال، نصیراحمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت مبارزه با مواد مخدر، از مواد مخدر به عنوان دشمن مشترک تمام مردم افغانستان یاد کرده گفت که هر شخص مسوولیت دارند تا علیه آن ایستادگی کنند. آقای درانی گفت که وزارت احیا و انکشاف دهات در همکاری با وزارت زراعت و مالداری تلاش می‌کنند تا با راه‌اندازی برنامه‌های بدیل معیشت برای دهقانان، از کشت مواد مخدر در افغانستان جلوگیری کنند. او همچنین افزود که وزارت احیا و انکشاف دهات نزدیک به پنج هزار شورای انکشافی قریه‌ها را با خود دارد و از طریق این شوراها می‌تواند مردم را برای جلوگیری از کشت مواد مخدر تشویق کند.


قلم و کتاب بجای سیگریت و مواد مخدر
همچنین کمال سادات معین جوانان در وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز می‌گوید که این وزارت برنامه‌های جدیدی را برای آگاه ساختن مردم به ویژه جوانان از اضرار مواد مخدر رویدست گرفته است. آقای سادات استفاده از مواد مخدر را خلاف اصول شرعی توصیف کرده افزود که این وزارت جوانان را تشویق که بیشترین استفاده کننده مواد مخدر در افغانستان را تشکیل می‌دهند تشویق کند که بجای بدست گرفتن سیگریت و مواد مخدر، قلم و کتاب بدست گیرند. وی گفت:

«ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که مردم را بفهمانیم که مواد مخدر دیگر استفاده و کشت نکنند.»


افغانستان به تنهایی خود بیشترین مواد مخدر جهان را تولید می‌کند. آمارها و ارقام دو سال اخیر نشان می‌دهد که سالانه صدها هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت مواد مخدر قرار می‌گیرد. براساس آماری که سال گذشته منتشر شد، سال گذشته‌‌ی میلادی 183 هزار هکتار زمین زیر کشت تریاک قرار داشته و این رقم در سال 2014 به 224 هزار هکتار زمین رسیده بود. امسال نیز بدلیل گسترش دامنه‌های جنگ و درگیری در افغانستان احتمالا میزان کشت و تولید مواد مخدر در این کشور نسبت به سال 2015 بیشتر بوده باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала