نخست وزیر هند: دوستی ما با افغانستان غیرمتزلزل است

© AP Photo / Manish SwarupПремьер-министр Индии Нарендра Моди во время Африканско-индийского саммита в Нью-Дели
Премьер-министр Индии Нарендра Моди во время Африканско-индийского саммита в Нью-Дели - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ناریندرا مودی نخست وزیر هند، از افغانستان به عنوان «دوست نزدیک» کشورش نام برده می‌گوید که این دوستی غیرمتزلزل است.

آقای مودی که امروز دوشنبه، اول سنبله، در مراسم افتتاح قصر ستور، یکی از بناهای تاریخی افغانستان در مقر وزارت امور خارجه، از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می‌کرد، گفت که دولت و یک میلیارد و 250 میلیون نفر از شهروندان هندی در هرنوع شرایط در کنار مردم افغانستان خواهند. نخست وزیر هند می‌گوید: «افغانستان دوست نزدیک ماست. جامعه ما روابط و پیوندهای دیرینه دارند. به همین دلیل مشاهده این امر ما را غمگین می‌سازد که کشور سربلند شما(افغانستان) به طور مداوم دستخوش چالش‌هایی دستگاه‌های سپانسر شده‌ی خارجی و نهادهای خشونت و ترور قرار گرفته است. من باید به مردم افغانستان اطمینان بدهم که برای بازسازی یک افغانستان موفق و تامین امنیت و استحکام در جامعه افغانستان یک میلیارد و 250 میلیون مردم هند همواره با شما خواهند بود.»
نخست وزیر هند همچنین تاکید کرد: «تعهد مشارکت و قدرت دوستی ما نسبت به افغانستان غیرمتزلزل است. مراسم امروز دلیل عزم راسخ ما و نشان دهنده دامنه‌ی گسترده تلاش‌های مشترک ماست. ما می‌خواهیم که هر شهروند افغان پیشرفت کند و جامعه شما از ثمره رشد اقتصادی بهره‌مند شوند.»
در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان نیز، از کمک‌های دولت هند به افغانستان ابراز قدردانی کرده گفت که هند در روزهای «خوشی و غم» در کنار مردم افغانستان بوده و هستند. آقای غنی در مراسم افتتاح قصر ستور که به کمک دولت هند بازسازی شده است، گفت که افغانستان و هند هر روز شاهد به بار نشستن نهال تازه‌ای در چمن‌زار عطرآگین روابط دوستانه خود هستند. رییس جمهور غنی می‌گوید: «ریشه‌های درخت دوستی این دو کشور تا اعماق تاریخ فرو رفته و شاخ و برگش تا اوجنای زمان برافراشته گردیده است.»
رییس جمهور غنی گفت که افغانستان و هند در شرایط سخت و آسان در کنار هم دیگر بوده و در آزادی و آبادی باهم مشارکت داشته‌اند. به گفته او، امروز نیز دولت هند می‌خواهد که افغانستان در برابر مشکلات تنها نباشد و به کمک همدیگر راه استقلال را دوشادوش هم دیگر بی‌پیمایند. اشرف‌غنی می‌گوید: «روابط ما در اینجا متوقف نخواهد ماند. ما مصمم هستیم که نشان بدهیم که برای حفظ صلح و آرامش، برای غلبه بر وحشت و افراطیت، برای رفاه و سعادت ملت‌های خود آماده هستیم همه‌ی توان خود را به کار اندازیم. باید سرانجام منطق صلح و خیرخواهی بر منطق جنگ و شرارت طلبی، منطق دیپلوماسی و گفتگو بر منطق ترور و خشونت پیروز شود. این تنها پیروزی دو ملت افغانستان و هند نیست، بلکه افزون‌تر برآن، پیروزی دوستی بر دشمنی، پیروزی همکاری بر کارشکنی، پیروزی سازندگی بر ویران‌گری و پیروزی درایت و دوراندیشی بر سطحی‌نگری و کوتاه‌ فکری است. این رسالت و مسوولیت تاریخی ماست که راه زیست صلح‌آمیز برای فرزندان مان را هموار سازیم و به جنگ و ناامنی پایان بدهیم و به سرسبزی و شکوفایی سرزمین‌های مان همت بگذاریم. به نور و امید آغوش باز کنیم و به تاریکی، تباهی و جهل نقطه پایان بگذاریم.»
رییس جمهور افغانستان در عین حال تاکید کرد رهبرانی که به سرنوشت ملت‌های خود نمی‌اندیشند، از جنگ بجای صلح کار می‌گیرند. او گفت که این رهبران از نتیجه کار خود پیشیمان خواهند شد.
اشرف‌غنی همچنین گفت که افغانستان و هند تصمیم گرفته‌اند تا تاریخ را با دوستی و همکاری رقم بزنند و زمان را «با دانایی» مدیریت کرده و از فرصت‌های تاریخی برای پیشرفت ملت‌های شان استفاده کنند.
همچنین صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، می‌گوید که افغانستان و هند پیوندهای «ناگسستنی» دارند. او گفت که روابط سیاسی افغانستان و هند نیز قرن‌ها قدامت دارد. به گفته آقای ربانی، تحولات سیاسی در این دو کشور بالای همدیگر تاثیر‌گذار بوده است.
قصر ستور که در مقر وزارت امور خارجه افغانستان موقعیت دارد، از بناهای مهم تاریخی این کشور به شمار می‌رود. بنای این قصر در زمان حاکمیت امان‌الله خان شاه سابق افغانستان گذاشته شد. از این بنا به عنوان مرکز دیپلوماسی افغانستان استفاده می‌شد.
قصر ستور که آسیب جدی دیده بود، کار بازسازی و مرمت آن نزدیک به سه سال قبل به کمک مالی دولت هند آغاز شد. وزارت امور خارجه می‌گوید که برای بازسازی و مرمت این قصر 5.7 میلیون دالر هزینه مصرف شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала