گروه کاری مشترک جامعه مدنی: رهبران خود را نفرین تاریخ نکنند

© Sputnik / کسراگروه کاری مشترک جامعه مدنی: رهبران خود را نفرین تاریخ نکنند
گروه کاری مشترک جامعه مدنی: رهبران خود را نفرین تاریخ نکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان، از رهبران حکومت وحدت ملی این کشور خواسته تا بیشتر از این با سرنوشت مردم بازی نکرده و خود را نفرین تاریخ نسازند.

اعضای این گروه امروز پنجشنبه، در یک کنفرانس خبری نسبت به وضعیت موجود سیاسی و امنیتی در افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی حق سو استفاده از آرای مردم برای زیاده‌خواهی و قدرت‌طلبی ندارند. آنان تاکید می‌کنند که اگر وضعیت موجود در افغانستان مدیریت نشود، رهبران حکومتی نفرین خواهند شد. اعضای گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان در یک اعلامیه مشترک می‌گویند: «اوضاع کنون در کشور نابسامانی‌های ذهنی را چنان فراهم کرده است که اگر خسروان امور و متولیان قوم، زبان و دین با درایت و انسان‌نگری ملبس نشوند، نفرین ابدی تاریخ را به میراث خواهند برد. مردم در پانزده سال گذشته جگر گوشه‌های شان را رابر حفظ ناموس، شرف‌ و تمامیت ارضی کشور قربانی داده‌اند و هنوزهم مستحکم‌تر برای حفظ دست‌آوردهای گذشته و ارزش‌های نوین و دموکراتیک در کشور آماده‌اند. حیف است که فداکاری‌ها و قربانی‌های این مردم همیشه در سنگر را با کوتاه اندیشی و سیه‌نگری رهبران بی‌بصیرت شان در مقایسه بگیریم.»
اعضای این گروه همچنین می‌افزایند که رهبران حکومت وحدت ملی در برابر مردم پاسخگو هستند و حق سو استفاده از آرای مردم برای بدست آوردن قدرت بیشتر را ندارند. آنان در اعلامیه خود می‌گویند که تنش‌های اخیر سیاسی به منظور تقسیم قدرت در افغانستان، مشروعیت نظام را زیر سوال برده و آینده مردم این کشور را با تهدید مواجه کرده است. این گروه از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته تا توافق‌نامه سیاسی که منجر به شکل‌گیری حکومت وحدت ملی شد،‌ به این نظام مشروعیت داده و امضا‌کنندگان آن باید برمبنای همین توافق‌نامه عمل کنند. این گروه در عین‌حال می‌افزاید: «برخورد غیرمسوولانه متولیان امور با سرنوشت مردم و کشور، بی‌باوری‌های جدی را در برابر نظام مردم‌سالار،‌ ارزش‌های دموکراتیک، قانون اساسی، تعهدات بین‌المللی، پیمان‌های بین‌المللی و آینده کشور بوجود آورده است. بخشی‌ از این بی‌باوری‌ها برمی‌گردد به جنگ خانمانسوز در کشور، سرخوردگی سیاسی رهبران،‌بی‌برنامه‌گی دولت، تنگ‌دستی مردم،‌ بی‌کاری،‌ بی‌مصوونیتی و ناامیدی نسبت به آینده در کشور. اما بخش بزرگ‌تری از این بی‌باوری‌ها و نابسامانی‌ها در مضاف اختلافات رهبران حکومت وحدت ملی کشور است که باید آن را خیلی جدی گرفت.»
گروه کاری مشترک جامعه مدنی نسبت به گسترش ناامنی‌ها در افغانستان نیز شدیدا ابراز نگرانی کرده می‌گوید در صورتی‌ که وضعیت موجود امنیتی مهار نشود، مناطق بیشتری از تحت کنترول دولت خارج خواهند شد. اعضای این گروه می‌افزایند که رهبران حکومت وحدت ملی باید برای بهبود اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان با بصیرت ملی بی‌اندیشند و برای بیرون رفت از بحران موجود، زمینه را برای برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری انتخاب اعضای جدید پارلمان و شوراهای ولسوالی‌ها آماده سازند. این گروه تاکید کرده که برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، باید نظام انتخاباتی اصلاح، تذکره‌های الکترونیکی توزیع شده و آمار رای‌دهندگان مشخص گردد.
اعضای گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان نسبت به پیامدهای کنفرانس بروکسل و چگونگی پیمان‌هایی که تاکنون دولت این کشور با جامعه جهانی امضا کرده نیز هشدار داده می‌گویند که دولت افغانستان نباید در این کنفرانس گزارش زیبای شکلی و غیرواقع‌بینانه از وضعیت موجود افغانستان ارایه کند. به گفته اعضای این گروه‌، با ارایه گزارش‌های غیرواقع‌بینانه از وضعیت موجود، روی چگونگی ارتباط میان دولت افغانستان و جامعه جهانی تاثیر منفی بجا خواهد گذاشت. کنفرانس بروکسل به تاریخ چهارم و پنجم ماه اکتوبر امسال در باره چگونگی کمک‌های غیرنظامی جامعه جهانی به افغانستان برگزار می‌شود.
در همین‌حال، زهرا سپهر از اعضای گروه کاری مشترک جامعه مدنی در این کنفرانس خبری گفت که رهبران حکومت وحدت ملی بجای این که برای دست یافتن به قدرت بیشتر تلاش‌ کنند، بهتر است برای آینده مردم و کودکان این کشور راه‌هایی مناسب را جستجو نمایند. به گفته او، رهبران حکومت وحدت ملی در برابر مردم مسوولیت دارند و نباید بگذارند که مردم افغانستان بیشتر از این نسبت به آینده خود ناامید شوند.
همچنین عزیز رفیعی دیگر عضو گروه کاری مشترک جامعه مدنی، وضعیت موجود در افغانستان را بحرانی توصیف کرده می‌گوید: «وضعیت کنونی افغانستان نشان می‌دهد که ما در یک بحران بسیار جدی قرار گرفته‌ایم و اگر این بحران مدیریت نشود وضعیت افغانستان خیلی خراب‌تر از این امروز خواهد بود.»
این نگرانی‌ها در حالی بیان می‌شود که طی هفته‌های اخیر افغانستان با بحران امنیتی و سیاسی به سر می‌برد. از یک سو دامنه‌ی جنگ و درگیری‌های مسلحانه در حال گسترش است و از جانب دیگر رهبران حکومت وحدت بخاطر چگونگی تقسیم قدرت به جان هم افتاده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала